
Modern China
37(6) 661 –671

© 2011 SAGE Publications
Reprints and permission:

sagepub.com/journalsPermissions.nav
DOI: 10.1177/0097700411420796

http://mcx.sagepub.com

420796 MCX

1Fudan University, Shanghai, China

Corresponding Author:
Lu Xinyu, Journalism School, Fudan University, Guoding Road 400, Shanghai, 200433, China 
Email: xininyu@gmail.com

Government Subsidies, 
Market Socialism, and  
the “Public” Character  
of Chinese Television:  
The Transformation of 
Chongqing Satellite TV

Lu Xinyu1

Abstract

In March 2011 Chongqing Satellite TV was made a public-interest channel 
and discontinued advertising, losing 0.3 billion yuan in revenue. The shortfall 
is to be partially made up by annual government subsidies of 0.15 billion 
yuan. The transformation of Chongqing Satellite TV is very much related 
to the widely debated reform of governance in Chongqing (the so-called 
Chongqing model), and thus is inevitably controversial. It has attracted 
critical commentary from academia, the advertising industry, and netizens, 
while the TV station and the Chongqing municipal government have not 
mounted an effective defense. Often, the two sides in the debate have been 
at cross-purposes and have spoken past each other. This article attempts to 
move beyond rigid binary oppositions, such as official/civilian and academic/ 
political, and to look at the arguments of both sides in the debate with an 
eye toward promoting a clearer understanding of public media in China.

Keywords

Chongqing Satellite TV, public TV, public-interest TV, Chongqing model, media 
reform, market socialism

Comments



662  Modern China 37(6)

On March 1, 2011, it was announced that Chongqing Satellite TV 重庆卫视 
would become a public-interest channel and that it would receive annual gov-
ernment subsidies of 0.15 billion yuan while eliminating advertising reve-
nues of 0.3 billion. It is difficult to dissociate the transformation of Chongqing 
Satellite TV from the political–economic Chongqing model, which has been 
widely debated recently. This connection has helped put the transformation 
of Chongqing Satellite TV in the national spotlight and has attracted critical 
commentary from academia, the advertising industry, and netizens. So far the 
response from Chongqing Satellite TV and the Chongqing municipal govern-
ment has not been effective. Often, the two sides in the debate have been at 
cross-purposes and have spoken past each other. This article attempts to 
move beyond rigid binary oppositions, such as official/civilian and academic/
political, and to look at the arguments of both sides in the debate with an eye 
on a clearer understanding of public media in China.

Government Subsidies and Public TV
At the “two conferences” (the National People’s Congress and the Chinese 
Political Consultative Conference) this year, Chongqing mayor Huang Qifan 
黄奇帆 publicly spoke about the reform of Chongqing Satellite TV, stating 
that there was considerable precedent for public-interest TV 公益电视台 
not dependent on advertising revenues, such as NHK in Japan, BBC in the 
UK, and PBS in the United State (Chen, 2011).1 Here, Huang put the empha-
sis on “public-interest” 公益 not just “public” 公共, but the TV stations he 
mentioned are indeed examples of public broadcasting services elsewhere in 
the world.

Countering this, an article in a March 2011 special issue of NetEase 
Review (on the website NetEase 网易) asserted that

Public broadcasting services such as NHK and the BBC rely heavily 
on subscription fees, rather than financial allocations. All commercial 
advertisements are forbidden on Chongqing Satellite TV, and it sur-
vives entirely on government subsidies of 0.15 billion from taxpayers. 
This means not only a return to the era of the planned economy, but 
also serious difficulty in ensuring freedom and independence of the 
press. (Wang, 2011)

Even not considering organizational questions, what the article fails to 
recognize is that it would not be practical to operate a public broadcasting 



Lu 663

service by subscription fees because the Chinese public will not accept a 
mandatory payment system. In this sense, Chongqing Satellite TV is not 
equivalent to BBC. Instead, we should ask, could a public broadcasting 
system be established in China without BBC-style subscription fees? And 
more important, how should one construe the nature of the “public?”

In fact, public broadcasting services commonly rely on government 
subsidies, the mode of financing public television in many countries (such as 
Australia, Belgium, Canada, and the United States) (PTSF, 2007: 234–35). 
The ABC (Australian Broadcasting Corporation), for example, received 
government subsidies amounting to AUD 0.827 billion in 2006, 78 percent 
of its total revenues of AUD 1.059 billion (78). In Belgium, the three public 
TV stations (broadcasting in Flemish, German, and French respectively) 
have received large government subsidies of various kinds (100–102). 
License fees were abolished by the CBC, the public broadcasting system in 
Canada, in 1953. Due to Canada’s vast territory and sparse population, and 
deeply influenced by no-fee commercial television from the United States, it 
was hard to collect license fees. Hence the CBC has lived mainly on funding 
from the Canadian parliament (Liao, 2007: 78). In 2006, nearly 60 percent 
(which is in fact higher than what Chongqing Satellite TV is to receive from 
the government—50 percent) of the annual income of the CBC totaling CAD 
1.66 billion came from the Canadian parliament (PTSF, 2007: 234–35). In 
the United States, the Public Broadcasting Act of 1967 authorized the 
establishment of the CPB (the Corporation for Public Broadcasting) as a 
supervisory agency in charge of appropriation and management of public 
broadcasting systems throughout the country. With fiscal support from the 
U.S. Congress, a public broadcasting service similar to those in other Western 
countries was established. The PBS (Public Broadcasting Service) is also 
subsidized by state and municipal governments (Liao, 2007: 105). Even 
though every public TV station has had its own sources of funds, subsidies 
from the federal government have been vital. Beginning in the Reagan 
administration, the fiscal budget of American public TV has been repeatedly 
cut, creating great difficulties for public broadcasting. The BBC World 
Service is also financially supported by the government. Still another exam-
ple of government support for public TV comes from Taiwan. According to 
the Public TV Law in Taiwan, promulgated in 1998, in the first year, govern-
ment contributions to PTS (Public Television Service) would be up to TWD 
1.2 billion, with subsequent annual reductions of 10 percent until the sixth 
year, when government contributions would stand at 50 percent—in other 
words, equivalent to government subsidies to Chongqing Satellite TV in its 



664  Modern China 37(6)

first year. The outcome in Taiwan, after some struggle, was that the govern-
ment’s contribution was in fact not reduced after the third year, but was lev-
eled off at TWD 0.9 billion, with an additional contribution of TWD 0.1 
billion per year from the CBTDF (Cable Radio and Television Development 
Foundation). Since New Year’s Day of 2007, PTS has added additional chan-
nels: Taiwan Indigenous TV, Taiwan Hakka TV, and Taiwan Macroview TV 
(directed especially at Overseas Chinese), all of which are officially budgeted, 
at TWD 1 to 1.1 billion per year (PTSF, 2011: 48, 96, 134, 144).

The above examples demonstrate that government subsidies to public 
television do not imply loss of independence, but rather assistance to public 
TV, in a market environment, so that it can achieve mainstream status or 
simply survive. One can thus see an internal logic to worldwide public TV 
systems, whether funded through license fees or government subsidies:  
non-marketization or de-marketization, with an aim to provide maximum 
guarantees of promised democracy through media and media systems, and 
thus to protect media democracy from the negative effects of capitalist 
marketization.

Cross-Subsidies and Media  
Reform under Market Socialism
Returning to the Chinese situation, there has been cutthroat competition 
among provincial satellite TV stations for a long time, resulting in highly 
homogenized TV programming, rampant plagiarism, and a trend toward 
vulgarization. None of these problems has yet been surmounted. The notori-
ous reality show Falling in Love at First Sight, which aired on Chongqing 
Satellite TV, was publicly criticized and banned by SARFT (the State 
Administration of Radio, Film, and Television) in 2007. Media marketization 
and industrialization, with their dog-eat-dog competition, suggest a pressing 
need for media reform. As for Chinese public TV or the public character of 
TV, this is an issue that Chinese scholars have discussed for years, but that 
has neither led to any articulation of theory nor to any perceptible change in 
the programs that are actually broadcast.

It is in this context that the reform of Chongqing Satellite TV has to be 
understood. It has been carried out in a unique way, opening up an alternative 
road to a reasoned critique of the market fundamentalism that has dominated 
Chinese media reform in recent decades, producing a historic moment for 
drawing attention to and debating the nature of media reform. The question 
of whether or not public TV is needed in China is a crucial one. Yu Guoming, 



Lu 665

of Renmin University, has recently repeated a common argument against 
public TV:

Nowadays, Chinese people watch TV for free because advertisers  
pay for it. If TV stopped commercial advertising, TV would require 
funding from the government or subscription fees, or ultimately from 
taxpayers. It would be ridiculous to force Chinese people to pay for TV 
whether or not they agreed. (Yu, 2011)

By this logic, all public TV around the world—not to speak of China—
would be illegal or unnecessary. This rejection of public TV and advocacy 
of media commercialization deserves analysis. First, one should begin 
with the present situation of the Chinese media industry. Feng Chien-san 
(Jiansan), of National Chengchi (Zhengzhi) University in Taipei, has 
described the situation clearly:

Although it is in the process of transformation, only in China, with its 
still stable central and local media systems and structures, has the logic 
of capital not fully taken hold. Because of this, it is still possible for the 
Chinese media to be constituted according to (market) socialist princi-
ples, although there is little time and space for this. Still, the scholarly 
community can provide a framework for media reform, pointing out 
how to orient Chinese media in the direction of market socialism. 
(Feng, forthcoming).

It is not possible for Chinese media to reproduce the public broadcasting 
service models in the capitalist developed West. Rather China must find its 
own mode of development of public TV within the context of the existing 
social and political environment. The media pattern of market socialism, or 
liberal socialism, as Feng suggested in his review of Yuezhi Zhao’s 
Communication in China (2008), could provide a focus for considering the 
reform of Chongqing Satellite TV. In fact, market (or liberal) socialism itself 
is at the heart of socioeconomic and political reform under the Chongqing 
model. As Philip Huang notes, it is through the third hand, or the application 
of third finance, that income from state-owned enterprises is invested in 
infrastructure and public facilities, allowing the Chongqing municipal gov-
ernment to budget more for social security, education and health services, 
and public services. These steps are crucial for socialist market economic 
reforms in Chongqing, and are also why the reform of Chongqing Satellite 



666  Modern China 37(6)

TV has received fiscal and other support from the Chongqing municipal 
government. In this sense, the reform of Chongqing Satellite TV should be 
considered an integral part of the Chongqing model.

Advocating the non-marketization of Chinese public TV should not be 
seen as the total negation of China’s market economy but as a step toward 
market (liberal) socialism. Of all the criticisms of Chongqing Satellite TV, 
those of Yu Guoming have been most influential, and also typical:

In the process of developing a market economy and an advertising 
industry, we should not thoroughly repudiate advertising or the market 
economy just because there have been some problems. This would  
be a step backwards. Banning advertisements on TV is reminiscent of 
the stringent restrictions on shipping in the Ming dynasty. This closed-
door policy would ultimately cut us off from the world, and leave us 
behind the rest of the world. . . . Therefore, the idea of anti-advertising 
or anti-commodity economy is a departure from our current economic 
policy as stated in the basic state policy of concentrating on economic 
construction. (Yu, 2011)

This mode of thinking, as well as the arguments that buttress it, cannot stand 
up to analysis. The Chongqing model is in fact a highly marketized model; 
otherwise Chongqing would not have been named by Fortune magazine on 
July 7, 2011, as among the fifteen best new cities for business. However, the 
Chongqing model is not equivalent to any model of capitalist development, 
as Philip Huang and Cui Zhiyuan have elaborated; rather, it has distinctive 
Chinese and socialist characteristics. Based on the ideas of James E. Meade, 
Nobel Prize winner for economics, Cui argues that the profits and added 
value from state assets as realized in the market should be fully used for 
public services, which is exactly a tenet of liberal socialism and which has 
been exemplified in the Chongqing model. As a matter of fact, the reform of 
Chongqing Satellite TV is only an attempt to establish a single public 
channel. Huang Qifan explains:

There are 12 channels in the Chongqing Broadcasting Group, one is 
public and the other 11 channels can be marketized. Also, we are enter-
ing into a new era of media convergence in which TV, the press, and 
the internet all converge. Assets can be reorganized by many means, 
and media convergence can be profitable, so why should we depend on 
advertising revenues of a single channel for leveraging? I can state that 



Lu 667

of the total revenue at 0.3 billion [yuan], 0.15 billion derives from the 
combined turnover of the Chongqing Broadcasting Group, and the 
remaining 0.15 billion is of course from the government. (Chen, 2011)

Along with government subsidies, cross-subsidies have guaranteed the 
operation of public TV, which, as Feng Chien-san points out, is typical of 
market (liberal) socialism (Feng, forthcoming).

In short, the reform of Chongqing Satellite TV has nothing to do with 
isolationism, a return to the Cultural Revolution, or a departure from China’s 
national economic policy. Furthermore, considering marketization and adver-
tising as the only path toward media development hardly seems tenable, since 
it disregards the fundamental relationships between media, social democracy, 
and freedom.

Government subsidies themselves are not problematic for public TV;  
the problem is how to make use of those government subsidies and cross-
subsidies, and how to produce programs. In other words, one should ask, 
how can subsidies transform or embody the “public” character of TV? Here, 
the reform of Chongqing Satellite TV provides an answer. However, we do 
not claim that this reform has succeeded; it is far too early to tell. But in the 
course of the reform process, we should evaluate the reforms from the per-
spective of their “public” character. In doing so, it is possible to foresee, 
looking beyond the case of Chongqing Satellite TV, that the reform of 
Chinese media could promote socialist democracy and progress, strengthen 
socialist equality, and guarantee the right to public participation. Feng 
Chien-san concurs,

It is a positive achievement that there is one satellite TV service in 
every province, be it rich or not, and that in almost every city and 
county, there are established TV stations or channels. If this structure 
remains, it could potentially, with the development of productive 
forces, provide the local inhabitants with better and more media. 
(Forthcoming).

Chinese broadcasting and TV’s provision of services to the people instead 
of kowtowing to capital should be the standard for measuring the “public” 
character of Chinese TV. There is not necessarily any single practice that will 
characterize the reform of all public-interest media. Reform could, for exam-
ple, take the form of banning or limiting advertising, rather than allowing 
viewers to be exploited by advertising. Public TV around the world has dealt 
with this question in a variety of ways.



668  Modern China 37(6)

The “Public Character” of  
Chinese TV as “Social Process”
Another source of controversy surrounding Chongqing Satellite TV is its 
association with “red culture.” We should make it clear that the red culture 
movement did not originate with Chongqing Satellite TV. Singing red songs 
is above all a mass movement 群众运动 that had already emerged in many 
cities prior to the reform of Chongqing Satellite TV. In city parks or other 
public spaces around the country, many people have spontaneously assem-
bled to sing red or classic songs at the top of their voices. This has gone on 
for some time. And thus the red culture promoted by Chongqing Satellite TV 
is just an appropriation of mass culture. The red song culture is, on the one 
hand, a legacy of the socialist revolution, and on the other hand, it can be 
viewed as the powerfully symbolic dialogue between revolution and reality, 
mirroring many social problems, including relations between the party and 
the masses. Critics who equate Chongqing Satellite TV with red culture and 
who criticize its reform as a restoration of the Cultural Revolution, do not or 
are not willing to recognize the social reality behind the reform. The legiti-
macy of the reform is deeply rooted in the social base that supports it. 
Therefore, as the reform unfolds, it will be important to watch whether it can 
be sustained or whether it will degenerate into a formalism empty of content.

Official reports by the Chongqing media use the term “public-interest 
TV” instead of “public TV.” The terminology is not important; what mat-
ters is how to tap the potential of the media to voice democratic demands. 
Here, Vincent Mosco’s view is of vital significance. He criticizes the 
widely referenced concept of the “public sphere” proposed by Habermas as 
one that leads us to consider it as an actual entity occupying a particular 
space—which, of course, is phantasmatic. However, the critique of public 
sphere does not aim to deny the public:

One can avoid both the idealism of the phantasm and the false mate-
rialism of the public sphere as a space to be defended by defining the 
public as a set of social processes that carry out democracy, namely 
advancing equality and the fullest possible participation in the 
complete range of economic, political, social, and cultural decision-
making. . . . The value of thinking in process terms is that, while there 
may be greater likelihood that equality and participation adhere to 
some institutional forms and spaces rather than others, it does not 
rule out, by definition, any structural embodiment or location. The 



Lu 669

latter are better viewed as contested terrains, whether the state,  
the marketplace, or those structures, such as social movements, that 
manage to distance themselves from state and market, in which  
the processes of commodification and equality and participation 
contended. (Mosco, 1996: 169–70)

Public broadcasting service in itself cannot guarantee this sort of public 
character. The goal of democracy and public character cannot be reached 
once and for all, but must be constantly pursued through an unstable process. 
There is a long road ahead for Chinese media reforms, but this means that we 
should energetically pursue this path rather than give up. As Yuezhi Zhao, of 
Simon Fraser University, has emphasized,

in the course of reporting people-oriented social practices, the media 
can function as a forum for open and participatory debate and dis-
cussion, to encourage various social groups and subjectivities to 
participate in debates on future society and politics, and on this basis 
to guide the populace in consolidating socialist values and cultural 
awareness. (2011)

If the media succeed in these respects, this will ensure the success of the 
reforms.

I would like to conclude with another passage from Vincent Mosco about 
the public media:

What we call the public media is public not because it occupies a 
separate space, relatively free from market considerations, but because 
it is constituted out of a particular patterning of processes that privilege 
the democratic over commodification. To the extent that it does not, the 
expression public media diminishes in value. (Mosco, 1996: 172)

The reform of Chongqing Satellite TV has just begun. Intellectuals and prac-
titioners should welcome vigorous debate about the direction of the reforms 
and their implications for media reform throughout China.

Declaration of Conflicting Interests

The author declared no potential conflicts of interests with respect to the research, 
authorship, and/or publication of this article.



670  Modern China 37(6)

Funding
The author received no financial support for the research, authorship, and/or publica-
tion of this article.

Note

1. Huang Qifan stated:
 Whether you call public-interest ads (公益性的广告) red TV or public-interest 

TV doesn’t matter; but the fact is they follow international practice. Sometimes 
that is overlooked. There is a precedent in TV stations in various countries, 
such as PBS in the U.S., BBC in the UK, and NHK in Japan. You see, there is 
not a single minute of advertising on the screen the whole day long. If capitalist 
countries exist in a system exclusively for profits, and if there are also lots of 
media which, when they publish propaganda announcements or social activi-
ties, although marketized, can avoid advertisements, why can’t we? (quoted in 
Chen, 2011)

References
CHEN YANTAO 陈艳涛 (2011) 为什么重庆卫视不再娱乐? (Why is Chongqing 

satellite TV no longer for entertainment?). 小康杂志, Mar. 16. www.chinaxiao-
kang.com/xkzz3/newsview.asp?id=5311.

FENG CHIEN-SAN 冯建三 (forthcoming) “市场社会主义与媒介交叉补贴: 从‘传
播在中国’说起” (Market socialism and media cross-subsidies: starting with com-
munications in China). 二十一世纪. Hong Kong.

LIAO LIANG廖亮 (2007) 当代世界电视 (TV in the contemporary world). 上海: 上
海交通出版社.

MOSCO, VINCENT (1996) The Political Economy of Communication. Thousand 
Oaks, CA: SAGE.

PTSF 公共电视文化事业基金会 [ed.] (2007) 追求共好: 新世纪全球公共广播服
务 (In pursuit of commonwealth: global public broadcasting in the new century). 
Taipei.

——— (2011) 2010公视基金会年度报告 (2010 annual report of the PTSF). Taipei.
WANG HUI 王慧 (2011) 被补助的重庆卫视成不了 BBC (Subsidized Chong-

qing Satellite TV will not become BBC). Mar. 6. http://money.163.com/11/0306/ 
18/6UFUCJ6N00254L4P.html.

YU GUOMING 喻国明 (2011) “否定广告的实质是否定市场经济” (The denial of 
advertisements in essence equals the denial of the market economy). 广播电视学
刊 4. Beijing.

ZHAO, YUEZHI (2008) Communication in China: Political Economy, Power and 
Conflict. Boulder, CO: Rowman & Littlefield.



Lu 671

——— 赵月枝 (2011) “重构社会主义媒体的公共性和文化自主性?” (Reconstitut-
ing the publicity and cultural consciousness of socialist media?). 新闻大学 Journal-
ism Quarterly (Fall). Shanghai.

Biography

Lu Xinyu (Lü Xinyu 吕新雨) is a professor in and the chair of the Broadcasting and 
Television Department, School of Journalism, Fudan University, where she also 
serves as Senior Research Fellow in 复旦大学新闻传播与媒介化社会研究国家哲

学社会科学创新基地 (officially translated as The State Innovative Institute for the 
Studies of Journalism & Communication and Media Society at Fudan University). 
Her publications include 书写与遮蔽 (Writing and What It Obscures; 2008), 纪录

中国—当代中国的新纪录运动 (Documenting China: The New Documentary 
Movement in Contemporary China; 2003), and 神话•悲剧•<诗学>—对古希腊诗

学传统的重新认识 (Mythology, Tragedy, Aristotle’s Art of Poetry: A New 
Understanding of the Ancient Greek Poetics Tradition; 1995).

Translated by Wu Changchang and Chris Connery.


