
http://mcx.sagepub.com

Modern China 

DOI: 10.1177/009770049101700302 
 1991; 17; 342 Modern China

Li Cheng and Lynn T. White 
 Herald

China's Technocratic Movement and the World Economic

http://mcx.sagepub.com
 The online version of this article can be found at:

 Published by:

http://www.sagepublications.com

 can be found at:Modern China Additional services and information for 

 http://mcx.sagepub.com/cgi/alerts Email Alerts:

 http://mcx.sagepub.com/subscriptions Subscriptions:

 http://www.sagepub.com/journalsReprints.navReprints: 

 http://www.sagepub.com/journalsPermissions.navPermissions: 

 http://mcx.sagepub.com/cgi/content/refs/17/3/342 Citations

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com/cgi/alerts
http://mcx.sagepub.com/subscriptions
http://www.sagepub.com/journalsReprints.nav
http://www.sagepub.com/journalsPermissions.nav
http://mcx.sagepub.com/cgi/content/refs/17/3/342
http://mcx.sagepub.com


342

China’s Technocratic Movement and the
World Economic Herald

LI CHENG
Hamilton College

LYNN T. WHITE III

Princeton University

China’s modernization has bred a technocracy that, at least in the
near term, discourages mass involvement in elite competition. The
Chinese government at all levels was largely restaffed in the 1980s.
During the first six years of that decade, more than 1,370,000 senior
cadres, all recruited before 1949, were retired. At the same time, more
than 469,000 college-educated younger cadres, mainly engineers by
training, came to leadership positions above the county level (Renmin
ribao, October 11, 1987 : 1 and June 29,1986:1). Most promoted cadres
were &dquo;technocrats&dquo; (professionals with technical training, usually in
science, that legitimized their claims to offices of power). But these
technical elites split in 1989. Many leaders of the dissident movement
had earlier written approvingly of their own technocratic elitism. The
main reform journal of the 1980s, the Shanghai-based World Eco-
nomic Herald, claimed that China’s modern strength depended on rule

AUTHORS’ NOTE: An earlier version of this article was first presented at &dquo;East Asia: The
Road Ahead, &dquo; a conference honoring Robert A. Scalapino, at the University of California at
Berkeley, March 31, 1990. Both authors have previously studied, at different times, under
Professor Scalapino, to whom this article is dedicated. The authors thankDavid Bachman, Annie
Chang, Norma Diamond, Patty Frontiera, Richard Gunde, Harlan Jencks, Joyce Kallgren,
Richard Kraus, Thomas Moone, Jonathan Pollach Lucian Pye, Wesley Young, George m and
an anonymous referee for Modern China for comments on an earlier version. Responsibility for
errors is the authors’. Li Cheng gratefully acknowledges support provided by the Peter Lewis
Fund and the Center of International Studies at Princeton University, and Lynn White wishes to
thank the Centre of Asian Studies, the University of Hong Kong, and Princeton University for
aid with this article.

MODERN CHINA, %1. 17 No. 3, July 1991 342-388
C 1991 Sage Publications, Inc.

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


343

by scientists and engineers. This article shows the surprising extent of
anti-democratic ideals in the Herald; it also shows that both govern-
ment technocrats and dissident intellectuals tend to neglect the democ-
ratizing effect of the conflict between themselves.

Modern change has specialized China’s leaders, without soon re-
quiring them to strive for popular mandates. Ever since the May Fourth
Movement, Chinese intellectuals have thought &dquo;Mr. Science&dquo; must be
a friend of &dquo;Mr. Democracy,&dquo; without noting the undemocratic claims
to power that scientists can make. The World Economic Herald

became the intellectuals’ main beacon of reforms, leading to the 1989
student rallies. The Herald was closed in May 1989 by Jiang Zemin,
then Party head of Shanghai (soon thereafter the Party’s General
Secretary). Several editors and many writers of the newspaper were
arrested after the June Fourth tragedy. The government claimed im-
plicitly that the 1989 student demonstrations resulted from a &dquo;conspir-
acy between the newspaper, the students, and Zhao Ziyang&dquo; (Jiang,
1990; Feng, 1989; Butterfield, 1989; Shi, 1989). The Herald was
condemned as a &dquo;hotbed&dquo; of rebellion and a &dquo;trumpet&dquo; of an interna-
tional reactionary &dquo;cantata&dquo; (Xin, 1989). Dissident intellectuals, for
their part, praised the Herald as a &dquo;forerunner of the Chinese demo-
cratic movement&dquo; (You, 1989; Zhuang, 1989).

Similarly, in the second decade of this century, the radical journal
for intellectuals Xin qingnian (New Youth) disseminated Marxism;
many founding fathers of the Chinese Communist Party, such as Chen
Duxiu and Li Dazhao, were writers for Xin qingnian. Chinese Com-
munists clearly understood Lenin’s famous dictum: &dquo;a newspaper is

not only a collective propagandist and collective agitator, but also a
collective organizer (Lenin, 1927: 114). This political and organiza-
tional role for journalism is by no means unique to China. Scholars of
East European countries have found that newspapers run by dissident
intellectuals were a catalytic force for change there (Albright, 1983).
The link between government and press in socialist countries is

important to the extent that communist power, as Zbigniew Brzezinski
says, &dquo;is based, above all, on thought control&dquo; (1983: v). The Communist
Party in China, as in many other socialist countries, is clearly losing this
control. One of the strongest challenges to it in the 1980s came from the
World Economic Herald.

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


344

How and under what circumstances did the Herald emerge? What
values did the paper present throughout its existence, from 1980 to
1989? A major aim of this article is to show that Chinese political
development in the 1980s was primarily technocratic. People with
three traits - scientific training, professional occupations, and actual
or putative positions of power because of their education and profes-
sion - are called &dquo;technocrats.&dquo; Few top posts in China were filled by
such people in 1978; but dramatic shifts in cadre policy had promoted
technocrats, within a decade, to practically all of China’s top posts (Li
and White, 1988, 1990). This change was part of an elitist movement
in which the World Economic Herald played a critical role. A move-
ment of this kind was not unified (by 1989, it was obviously split
between hardline and would-be liberal technocrats). But it reflects
shared beliefs and activities through most of the 1980s.

Such currents are usually dominated by new political elites with
novel claims to legitimacy (Gusfield, 1970: 2). China’s technocratic
movement was inspired by the belief that national progress depends
on technological development; thus, experts should rule. After the
Cultural Revolution, Chinese intellectuals and political leaders often
spoke of a &dquo;new technological revolution&dquo; - an imported notion that
technical progress fundamentally changes all societies, whether so-
cialist or capitalist. All intellectuals benefitted from this notion, and
those with technical educations benefitted most. Older military gen-
eralists still could assert their influence in times of crisis; but most
were retired, and, at many high and intermediate levels of China’s
political system, even the conservatives generally had scientific de-
grees. The Herald represented political forces in society; it did not act
independently, but became the main journal of China’s technocratic
movement.’ 1

The Herald did not consistently act as a dissident institution. Its
editors portrayed the Herald as independent from its founding; it was
relatively free from institutional links to the government (Hsiao and
Yang, 1989). But this view obscures complex relationships that often
put the Herald closer to Zhao Ziyang’s administration than were other
newspapers. The Herald had a very powerful board of directors and

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


345

advisors, including the mayor and vice mayor of Shanghai, members
of the Central Committee of the Party, and directors of special com-
missions under the State Council. Editor-in-Chief Qin Benli was a
&dquo;bureau-level&dquo; (juji, i.e., high) cadre. The paper’s goals were inher-
ently governmental. In nine years of publication, its stress on the
&dquo;global scientific revolution&dquo; and its advocacy of Alvin Toffler’s
&dquo;third wave&dquo; were closely related to many official policies on elite
transformation in post-Mao China. Not only were members of Zhao
Ziyang’s &dquo;think tanks&dquo; wont to present their bold new ideas in this

newspaper, technocrats in the 1990 Politburo (for example, Li Tieying
and Ding Guan’gen) had also often written for the newspaper. Leading
figures involved on all sides of the 1989 political confrontation were
incumbent technocrats (Premier Li Peng and General Secretary Jiang
Zemin, were both engineers by training), former technocrats (dissident
astrophysicist Fang Lizhi, mathematician Yan Jiaqi, and chemist Wen
Yuankai), and potential technocrats (many student leaders). China’s
technical elites split among themselves in 1989, and the Herald
changed from the Zhao Ziyang government’s favorite newspaper into
a dissident journal.

The 1989 anti-government movement and its subsequent suppres-
sion reveal many paradoxes. First, the government in 1989-1990
adopted an extremely harsh policy toward some critical intellectuals
and called for government reliance on the working class-but all top
officials were still recruited from among other intellectuals (who in
China are formally defined as people having any tertiary education,
even though broader colloquial usages of the term &dquo;intellectuals&dquo; are
sometimes heard). Second, of those involved in the demonstrations,
only workers have been publicly executed. Many of the intellectual
elite have been arrested, interrogated, terrorized, and repressed-but
the deaths have been overwhelmingly among the non-elite. Third,
dissident intellectuals have made distinct appeals for democracy - but
they have also explicitly advocated elitism (Schwarcz, 1989; Delfs
1988; Chan and Unger, 1990). These seeming contradictions can be
reconciled if Chinese politics are seen as increasingly technocratic,
despite divisions by generation, policy, and faction.

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


346

THE HERALD AS AN INTELLECTUAL CLUSTER :
AN INSTITUTIONAL ANALYSIS

The Herald may be described as a &dquo;cluster&dquo; of loosely linked
intellectuals. This cluster was reflected not only in its personnel,
contributors, and readership, but also in its social activities such as
lectures and conferences for intellectuals and political leaders. The
Herald had a distinguished, well-established beginning, and all its
activities involved the elite rather than the masses.

PERSONNEL

The Herald was founded in June 1980 by Qian Junrui and Qin
Benli, who served respectively as the director and editor-in-chief. It
was officially affiliated with both the Shanghai Academy of Social
Sciences and the Chinese Association of World Economics. Qian and
Qin had similar professional backgrounds and political experience, so
the paper evinced their personal aspirations and political philosophies.
Both were eminent scholars who had started their careers as journalists
before 1949. They joined the Chinese Communist Party in their late
twenties or early thirties and held important leadership positions. Qian
was successively the Beijing Bureau Chief of Xinhua News Agency,
Vice Minister of Culture, an alternate member of the Party’s Central
Committee, and a member of the Standing Committee of the Chinese
Peoples’ Political Consultative Conference. Qin also held high posi-
tions : Executive Deputy Chief Editor and Party Secretary of Wenhui
bao, Associate Director of the Shanghai Institute of World Economy,
and member of the Standing Committee of the Shanghai Peoples’
Political Consultative Conference.

Both were persecuted in Mao’s time. As early as 1957, Qin was
forced to leave his positions at Wenhui bao when Mao Zedong charged
that newspaper had a &dquo;bourgeois orientation.&dquo; During the Cultural
Revolution, Qin was held in custody for two years. Qian was also
arrested twice in his lifetime: He was sent to a Guomindang jail in the
1940s, then to a Communist prison for eight years during the late 1960s
and early 1970s. They were both rehabilitated after the Cultural
Revolution, and both (particularly Qian) were well respected as aca-
demic economists. Qin became Associate Director of the Shanghai

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


347

Institute of World Economy, and Qian was Professor of Economics at
Beijing University and Director of the Institute of World Economy at
the Chinese Academy of Social Sciences.
When the newspaper was founded in 1980, Qian was already 72

years old and Qin was also over 60. The average age of the editorial
board was 63. In 1983, the Herald established its board of directors
and advisory council, which were composed of eminent scholars such
as Xue Muqiao, Huan Xiang, Ma Hong, and Yu Guangyuan. Table 1
lists the names and positions of the Herald’s board of directors and
advisory council in 1983. Former Shanghai mayor Wang Daohan
served as the board’s Honorary Chairman. Several directors of special
commissions and centers under the State Council were also board
members or advisors to the Herald. This newspaper distinguished
itself from many others by its close association with leading national
scholars and political elites. Probably only the Renmin ribao, the
national organ of the Chinese Communist Party, could compete with
the Herald in terms of the scholarly distinction and official status of
its directors and editorial personnel.
The Herald underwent major institutional changes in the mid-

1980s. Qian Junrui, the newspaper’s first and last president, died in
1985. Although some senior advisors such as Yu Guangyuan, Xue
Muqiao, and Ma Hong continued to be influential as both government
top experts and frequent Herald columnists, they were not much
involved in the paper’s administrative or editorial work. The old
editors retired in the middle of the decade, while young intellectuals
became the core of the newspaper. By 1989, the average age of the
Herald’s editorial board was 38 - a sharp contrast to 63, the average
age of the board in 1980 when the newspaper was founded (Herald,
February 27, 1989: 3; hereafter all dates without source refer to the
Herald). Table 2 lists the Herald’s board in 1988. With the exception
of Editor-in-Chief Qin Benli, all other editors were in their thirties or
early forties. Although they lacked the official prestige or government
positions of their predecessors, most had university educations (and
some had formal training in journalism). Many had grown up in the
1960s and had been Red Guards during the Cultural Revolution.
Several were in the first (1981) class of college students who graduated
after the national exams for higher education resumed during late

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


348

TABLE 1: Board of Directors & Advisory Council of the World Economic Herald (1983)

seventies. Some were also children of high-ranking officials. Chen
Lepo’s father, for instance, had headed the Party’s United Front Work
Department in Shanghai. These young people were bolder in their
political activities - and more radical in their elitist views- than their
predecessors in the newspaper.

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


349

TABLE 2: Board of Editors of the World Economic Herald (1988)

The Herald dealt with the world as well as China. It sent three
articulate correspondents abroad: Pan Muping to Washington, D.C.,
Zhao Wendou to Tokyo, and Hu Houfa to Vienna. In addition, a
number of Chinese students or visiting scholars in the United States,
Great Britain, and other countries served as special reporters. For
example, Huan Guocang, then a graduate student at Princeton Univer-
sity, and Zhu Zhuanyi, a senior fellow in the Institute of American
Studies of the Chinese Academy of Social Sciences and visiting
scholar at the University of California at Berkeley, frequently wrote
for the Herald in the middle of the 1980s. By 1984, the Herald
published Zhu Zhuanyi’s series entitled &dquo;Changes in an American
Small Town Brought by the New Technological Revolution&dquo; (April 9,
1984: 8; April 16, 1984: 3, April 30, 1984: 3; and May 7, 1984: 3).
These reports, based on the author’s observations in Marlborough,
Massachusetts, spurred Chinese intellectuals to debate a &dquo;new tech-
nological revolution.&dquo; The Herald’s articles by scholars abroad be-
came an important source of foreign ideas.

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


350

READERSHIP

The Herald was run by intellectuals, and it was primarily about and
for intellectuals. In terms of mass circulation, the Herald could not be
considered a major newspaper. Table 3 shows that its distribution
fluctuated, but hardly ever exceeded, 300,000. For a weekly, this
number was insignificant in Shanghai, let alone all China (White,
1989a). The importance of the Herald lay in the composition of its
readership. As Qin Benli plainly told an American journalist, the target
audience was mainly the political elite, scholars, and entrepreneurs
(February 27, 1989: 3). This paper was not propaganda for ordinary
people, but some top leaders openly recommended it to members of
the elite. Ren Zhongyi, the First Party Secretary of Guangdong, and
Guo Feng, the First Party Secretary of Liaoning, sent memoranda to
government officials in their provinces, urging them to read the Herald
regularly (August 19, 1984: 1).

Undergraduate and graduate students were also numerous among
the newspaper’s readers. One student at Beijing Business School
wrote to the editor in 1982, saying that of the fifty students in his class,
thirty-seven subscribed to the Herald (June 21, 1982: 7). Students’
enthusiasm for the Herald by the spring of 1989 was nothing new.

LECTURES

The Herald disseminated technocratic values not only through
publications, but also through the talks and &dquo;Sunday Lectures&dquo; it

sponsored. The recurrent themes of these talks were &dquo;new technolog-
ical revolution,&dquo; developments in the world economy, and the critical
role of intellectuals for China’s reform. Many talks were held in the
Shanghai Science Hall, and most listeners were college students.
Sometimes the number of attendants exceeded the seating capacity of
the hall; the talk would then be moved to another location or repeated.
Wen Yuankai’s speech on his impressions of educational and technical
systems in nine Western countries, for instance, was so popular that
all tickets were sold within hours after its announcement, so the lecture
was repeated on the following Sunday.

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


351

TABLE 3: Circulation of the World Economic Herald

SOURCE: Zhongguo xinwen nianjian Research Institute of Journalism, Chinese Academy of
Social Sciences, comp., (Beijing: Chinese Social Sciences Publishing House), 1982,1983,1984,
1985, 1986, and 1987.

CONFERENCES

In addition to organizing talks, the Herald sponsored conferences
in various cities. Table 4 lists these meetings. Newspaper backing for
conferences in post-Mao China was not unique to the Herald - many
journals run by provinces or ministries hosted them-but three char-
acteristics distinguished the Herald’s meetings. First, scholars were
always a major audience. Particularly in 1988 and 1989, academics
became almost the only people to participate at conferences held by
the Herald. Second, in contrast to other newspapers, which organized
conferences in their own cities, the Herald did not restrict its influence
to one locality. Its sessions met in Wuhan, Guangzhou, Tianjin, and
many cities of East China. Some symposia were televised nationwide.
In its final two years, the Herald held all its conferences in Beijing.
Third, the topics of these conferences were all reform-oriented. The
three conferences held in 1989 were watched not only by intellectuals
and students, but also by top leaders including Deng, Zhao, and Li.
These meetings were critically important to Chinese politics during
that period. As some observers pointed out, the Herald’s Beijing
Bureau became a center of dissident forces. The April, 1989, confer-
ences on &dquo;Democracy, Science, and Modernization&dquo; and &dquo;Hu Yaobang
Lives in Our Hearts&dquo; helped set the agenda for the anti-government

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


352

TABLE 4: Conferences Sponsored or Co-sponsored by the World Economic Herald

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


353

demonstrations that directly followed (You, 1989; Jiang, 1989). This
explains why the regime’s first response to the unrest in April and May
was not to crack down on student demonstrators at Tiananmen or

Xinhuamen, but to suppress this Shanghai-based newspaper (Wright,
1990). Soon after the June Fourth tragedy, three prominent young
members of the Herald’s editorial board, Zhang Weiguo (Head of the
Beijing Bureau), Xu Xiaowei (Head of Guangzhou Bureau), and Chen
Lebo (Head of Chinese Economic News Department) were arrested.
The conservatives began to neutralize communications among their
elite rivals before dealing with the mass demonstrations.

INTERVIEWS

One of the most important tactics the Herald used during its heyday
was to interview famous and powerful figures. In his study of journal-
ism in another country, Lloyd Tataryn claimed &dquo;the golden rule&dquo; for
reporters is to &dquo;quote somebody.&dquo; He said the &dquo;reporter was now first
and foremost an objective interviewer. Knowing whom to quote in a
key situation became part of one’s expertise&dquo; (1985: 31). The Herald
scored well in this area-and strikingly so, because interview report-
ing had seldom been used in the Chinese press before the 1980s. In a
country where all voices are supposed to be consistent with the Party
line and all policies are announced through Party documents, there
might be no reason to interview people, but this gradually changed in
post-Mao China. An interview with a scientific &dquo;expert&dquo; is already a
medium with a message.

Table 5 surveys the Herald’s interviews. These became more

frequent over the years, from fourteen in 1981 to eighty-seven in 1988.
The Herald interviewed more foreigners than Chinese, particularly in
the early period. Overseas interviewees were often scholarly experts
in social sciences such as Milton Friedman, Alvin Toffler, and Samuel
Huntington, Western China watchers such as A. Doak Barnett, Michel
Oksenburg, and Harry Harding, and well-known Chinese-American
scholars such as Zou Dang (Tang Tsou), Li Zhengdao (C. T. Lee), and
Zou Zhizhuang (Gregory Chow). Foreign officials interviewed in-
cluded former Hungarian communist party boss Rezso Nyers, former

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


354

13
a
tj

0
c0LT4
3 0
.:

1’
,a

0u
’E
L.

4
.9

CL.
0tt
0
RIPC
O
âi
a

ax(oJ
o

’H
w
.a
00

9

a

s
O
O

8
if
-5
.I
3
u

E

#l
E

X

~’
§
2
co
aN00
s

0B

Ei
f£-3~~.a’
fi2rl W
y£cc Cc
z2
K#
0 &dquo;U
.s §
.0

81

i.!£§
%Z71 uS a
uu
d0

j*C3
93
x
JD ’G

23 ,~ N
~_r . b
tC.c

3 y 0%9
V
8l2
1*
.La
&copy;1 x

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


355

U.S. Secretary of State George Schultz, and ambassadors from many
countries including the United States, the Soviet Union, Japan, and
Australia.

Fully 82% of interviewees were academics or civilian officials, and
16% were entrepreneurs. Other people, who might be identified with
mass groups, including workers, farmers, and soldiers, amounted to
only 2%. These biases were clearly related to the newspaper’s techni-
cal elitism. The journalists of the Herald built an authoritative, scien-
tific image for their paper, and to this end they also interviewed top
politicians such as Li Tieying and Chen Muhua (who both remained
in the cabinet after June Fourth), as well as provincial and ministerial
leaders. Because of the journal’s prestige, some officials were enthu-
siastic about being interviewed by the Herald. Ren Zhongyi, First
Party Secretary of Guangdong, personally phoned and then visited the
Herald’s Guangzhou Bureau for his interview.

In its final two years of publication, the Herald interviewed more
elite scholars than government officials-and most of these intellec-
tuals were regarded abroad as dissidents. Zhang Weiguo, the Herald’s
Beijing bureau head, was remarkably active in this effort. Almost
every issue of the newspaper during these years contained an article
or interview by Zhang. His interlocutors included Li Honglin, Yan
Jiaqi, Zhang Zhonghou, Su Shaozhi, Li Zehou, Wen Yuankai, Wang
Yizhou, Li Yining, and various other prominent non-conformist think-
ers. The ability of this very academic group to keep its prestige, while
publicizing its disagreements with conservatives whose mass base in
cities was also infirm, shows much about the social structure of
China’s political system.

Not only did the Herald frequently interview those who were to be
repressed after June Fourth, it also printed many of their articles. Most
of these intellectuals emerged after 1986. More established elderly
figures such as Xu Dixin, Xue Muqiao, Luo Yuanzheng, Ma Hong,
Qian Xuesen, and Wu Dakun wrote for the newspaper in its early
years, but then gradually gave way to the younger generation. This
change partly reflects the age structure of China’s intellectuals, and it
also shows the evolving relationship between the Herald and govern-
ment leaders, who themselves became more divided as the reforms
created fiscal and other problems (White, 1989c). The bases of polit-

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


356

ical splits between reformist and conservative technocrats will be
treated below. But first, a content analysis can show that, despite such
divisions, most of the Herald’s writers were explicit elitists in the sense
that they believed that China’s modernization requires the leadership
of technocrats.

CONTENTANALYSIS

The World Economic Herald, true to its name, began as a newspaper
that focused on economic affairs abroad. The two stated aims of the

newspaper were &dquo;to help China understand the world and to help the
world understand China&dquo; (February 27,1989: 3). The paper’s domes-
tic role was clearly more important than its international function. The
Herald flourished at a time when China was gradually opening to new
ideas, values, and information from outside after decades of isolation.
The flow of news was determined not only by the inherent importance
of events, but also by the values of the Herald’s reporters. Students of
journalism point out that news cannot simply be a &dquo;recovery of
obvious facts,&dquo; because facts are not necessarily obvious. They are
subject to journalists’ selectivity, which depends on making judgments
(Tataryn, 1985 : 21). As James Curran and Jean Seaton have observed,
&dquo;the popular image of journalists as intrepid hunters after hidden truths
is hardly realistic&dquo; (1988: 235).

This selectivity by journalists can have a significant effect on public
perceptions of &dquo;important issues&dquo; facing society and &dquo;trends towards
the future&dquo; (Fletcher, 1981: 16). Even in Mao’s era, as both Lucian
Pye and Chin-Chuan Lee have observed, China’s mass media not only
voiced official slogans but &dquo;occasionally acted as a forum for advo-
cating policy changes and alternatives&dquo; (Pye, 1978; cf. Lee, 1981). The
ordering of news items and topical changes over time tell much about
the values and politics of political elites and journalists.

Table 6 surveys the content of the World Economic Herald through
its whole run (June 1980 to May 1989). Altogether, 15,903 items are
categorized in four large sections: international, domestic, regional-
Shanghai, and other.2 This survey only provides a thematic distribution
by numbers, not by importance. A content analysis of the &dquo;top stories&dquo;

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


357

is also needed. The top story is defined by the largest headline on the
front page, and these leading news items from all 441 issues of the
Herald are divided into four geographic scopes, as well as four
subjects. Figure 1 shows the geographic distribution, while Figure 2
indicates the distribution of lead story subjects. What did the Herald
try to emphasize? How did the stress change over the nine years of
publication? How did the Herald break into forbidden topics? Did the
Herald have consistent themes? These figures begin to give the
answers.

Two parallel shifts are evident in the Herald: 1) a move from
international to domestic topics, and 2) from economics to politics.
The percentage of international news among the total items dropped
from 57% in 1980 to 39% in 1989, while domestic news jumped from
26% to 54%. This shift is even more striking if we look only at the top
story. Figure 1 shows that the portion of domestic top stories jumped
from 39% in 1980 to 90% in 1989, while the percentage of interna-
tional lead topics declined from 46% in 1980 to only 5% in 1989. The
regional-Shanghai section, which includes news about other pro-
vinces’ local affairs, occupied only a marginal portion throughout the
nine years. In international news, tremendous attention was given to
the USA, Japan, and Western European countries, while the newspa-
per showed a clear lack of interest in the Third World countries of Asia,
Africa, and Latin America. News items on the Soviet Union and
Eastern Europe greatly increased after the middle of the 1980s, when
Gorbachev took power.

The second shift was within the domestic news section. Table 6 and

Figure 2 show a dramatic increase in news on political affairs, and a
relative decrease in economic news, by the late 1980s. With few
exceptions, the Herald did not touch on very sensitive political issues
until 1986. Before that year, it published two politically provocative
articles: an essay advocating humanitarianism (rendao zhuyz) by Deng
Pufang, Deng Xiaoping’s son, and a piece about &dquo;fighting for free-
dom&dquo; by Hu Deping, son of Hu Yaobang, then the Party General
Secretary (December 31, 1984: 10). These were very safe, govern-
mentalist authors. The reports on economic affairs in the early years,
however, also had political implications. As Zhu Xingqing, Deputy
Editor-in-Chief of the Herald, told a Voice of America reporter, there

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


358

s
Ë
3
13t
<J

5CO
c

8
L4

-Z!

t

0
H

r-ë
v

0

0U
Iz
w
.i
aa

&dquo;I

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


359

i ~

!§
.d L~.
-a ~&copy;%i
.j %’~.
C
s s8 @ E l#
H_
>lo
F S£
£ u
% §
$i @
.~! #

·~ ed U
d .i.y ’b
Qg N bJ4
U Q
d
&copy;g3%
b w O ?n
S o u
~~&dquo; d · ~
&dquo;’!3y
~ ~’g

££ «R,m b§ b
q o o m j u~!i ho.*Cid E£
’O C W ~C
§§d(’i~E ~ ·U
ce

E g~0 ce C
~.S .3

hffl N CdE ~ M
&dquo;r $ f~3.. r~., ~
j»Sfl H 

E

~SJ
M S M&K Q4r- coc
0 E ccM ES x

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


360

Figure 1: Top Stories in the Herald: More Domestic, Less International (Percentage)

Figure 2: Top Stories in the Herald: More Politics, Less Economics (Percentage)

was no clear distinction between economic and political news; the
former often suggested the latter (November 11, 1985: 3; also Hsiao
and Yang,1989: 5). The year 1986 was crucial for shifts in the Herald’s
emphasis, because the journalists then became bolder in discussing
national controversies. One author even wrote that the Herald should
be more of a &dquo;political herald&dquo; (zhengzhi daobao) than an &dquo;economic
herald&dquo; (May 16, 1988: 1).

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


361

These changes did not mean the Herald lacked a coherent theme.
On the contrary, reports about the wonder of technological revolution
recurred often. These themes were fully consistent with basic Marxist
doctrine. Editor-in-Chief Qin Benli, during his visit to the United
States in February 1989, told A. Doak Barnett, Harry Harding, and
other China specialists that a constant principle of the Herald was to
reflect the &dquo;voices of Chinese intellectuals&dquo; (February 5, 1989: 3).
Reports concerning technocratic views were often under the &dquo;Chinese
domestic&dquo; section or other subsections, and Alvin Toffler’s &dquo;third

wave&dquo; was intensively discussed. Two chapters of Toffler’s Prediction
and Prerequisite were translated as a series for the Herald in 1984.
Other Western theories of development, such as Joseph Schumpeter’s
&dquo;technological innovation&dquo; and N. D. Kondratieff’s &dquo;long waves,&dquo;
were also enthusiastically reviewed by the journal (January 30, 1984:
11; October 8, 1984: 4).

Technocratic ideas were disseminated by many prominent Chinese
scholars too. The Herald devoted an entire page or more to articles

such as: &dquo;The New Technological Revolution and China’s Measures&dquo;
by Huan Xiang, an almost identically titled article by Ma Hong, &dquo;Some
Thoughts on the World’s New Technological Revolution&dquo; by Lu Jiaxi,
&dquo;The Development of Science and Technology as the First Priority in
Economic Growth&dquo; by Wu Mingyu, and &dquo;Building a Country on the
Basis of Technological Development: A World Proposition of Univer-
sal Significance&dquo; by Feng Shaokui (July 30,1984: 6-7; August 6,1984:
10; May 21, 1984: 7; August 19, 1985: 1; December 8, 1986: 11;
November 16,1987:13; and April 4,1988:1). Almost all these writers
held a realpolitik, nationalistic viewpoint. Authors emphasized the
determining role of technical development in the rise or fall of nations,
including China. According to Feng Shaokui, for example, technolog-
ical competitiveness is the core of national capacity. He wrote that the
economic miracle of post-war Japan was largely a result of Japan’s
strategy of building a country on the basis of technical development
(keji liguo, November 16, 1987: 13).
A leading advocate for Chinese technocracy is Qian Xuesen, who

had earned a Ph.D. in aerodynamics at the California Institute of
Technology and was a protdg6 of Theodore von Karman, a scholar of

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


362

modern mechanics. Qian taught at MIT as a professor of aerospace
engineering in the 1940s; he returned to China in 1955, later serving
as China’s premier expert on guided missiles and space technology.
He also served as a member of the Central Committee of the Chinese
Communist Party. By 1990, he was Vice Chairman of the National
Committee of the Chinese People’s Political Consultative Conference,
and Chairman of the Chinese Association for Science and Technology.
Although Qian was never officially affiliated with the Herald, he
wrote for it frequently (July 19, 1982 : 2; October 10, 1983 : 2, April 2,
1984: 3; April 9, 1984: 3 and 8; and March 28, 1988: 1). This
newspaper first brought out his proposal that, by the year 2000, all
cadres must be college graduates, all leaders at the county or bureau
level must hold M.A. degrees, and all full or deputy ministers and
provincial governors must hold Ph.D. degrees (October 10, 1983: 2).
Western academics may find it hard to conceive how anyone could
idealize a country run by Ph.D.’s, but Qian advocated this, and the
Herald published it.

Data from Taiwan show Qian’s proposal is less visionary in a
Chinese place than it might be elsewhere. By 1988, doctorates were
actually held by 26% of the GMD Central Committee, and by 58% of
the Taiwan cabinet (Li and White, 1990: 9-10). In a series of 1984
articles, Qian also argued more broadly that a worldwide technological
revolution called for new political values. He likened the government
to a &dquo;designing department&dquo; in aerospace engineering, so that it should
be mainly composed of scientists and engineers (April 9, 1984 : 8). In
1988, Qian appealed for renewing China through science and technol-
ogy (keji xingguo, March 28,1988:1). In his view, China’s top priority
was to meet the global scientific competition. Since this was a problem
of technical design, putting it first suggested that the nation should be
run by engineers. Top Chinese leaders such as Deng Xiaoping, Hu
Yaobang, and Zhao Ziyang largely shared Qian’s views. In some cases,
news topics for the Herald were first mandated by high politicians.
The paper reported, for example, that economists wrote essays on
themes chosen by top leaders (January 10, 1983: 1). Essays by Huan
Xiang, Ma Hong and Lu Jiaxi were closely related to Zhao Ziyang’s
speech on the challenge that China faced under the impact of the new
technological revolution (August 19, 1985 : 2). In the late 1970s, Deng

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


363

Xiaoping divulged that science and technology are &dquo;productive
forces.&dquo; Lu Yi, an editor of the Herald, wrote an article for the front
page of the newspaper in 1989, announcing Deng’s further insight that
science and technology are &dquo;the most important productive forces.&dquo;

These discussions about technology implied an historical necessity
for technocratic leadership. In the early 1980s, the atmosphere did not
allow intellectuals to make straightforward political demands. Lead-
ership positions were then determined more by &dquo;redness&dquo; than by
&dquo;expertise.&dquo; Anti-intellectual Maoism, though somewhat losing its
popularity, was still strong in China. The Herald thus had to make its
political arguments skillfully, and domestic concerns were often aired
as foreign news. In 1983, for example, the Herald published numerous
essays about civil service systems in many countries. Topics included
the Carter administration’s 1978 civil service reform, the role of
bureaucracy in Japan’s economic surge, the Fulton Report on the
British civil service, technocracy in France, the Council of Economic
Experts of West Germany, problems of the nomenklatura in the Soviet
Union, and so forth (December 12, 1983 : 11; and January 3, 1983 : 7).
Two essays on the formation of political elites in the USA and USSR
even claimed that scientists, including social scientists, had become
dominant groups in both superpowers (May 2,1983: 5; and November
5,1984: 6). These articles accelerated China’s technocratic orientation
in the 1980s, because they claimed more political prestige for scientists.

By the mid-1980s, nothing was more relevant to China’s political
reform than changes in other socialist countries. The Herald’s cover-
age of the Hungarian shifts provided an example. Rezso Nyers, an
economist who altered the name of the Hungarian communist party
(after he became its chair), was repeatedly praised by the Herald as
the &dquo;father of Hungarian reform.&dquo; Nyers was interviewed no less than
seven times (November 14, 1983: 5; November 21, 1983: 5; Novem-
ber 28, 1983: 1 and 5; December 5, 1983 : 5; July 8, 1985 : 1; July 22,
1985; and May 19,1986: 4). His arguments for the urgency of political
reform in communist countries followed vague pronouncements by
Deng Xiaoping to the same affect, and these became a justification for
Chinese reformers to pursue similar programs (November 10, 1986:
13). In 1986, Su Shaozhi, then director of the Research Institute on
Marxism-Leninism-Mao Zedong Thought, wrote his impressions on

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


364

a visit to Hungary (May 12, 1986: 3; June 2, 1986: 1). The objective
of political reform in Hungary, he stressed, was democratization of the
communist system. Socialist countries should establish a proper rela-

tionship between government and Party, so that the latter would not
interfere too much in the affairs of the former. The new theoretical task
was to break through Marxist doctrinairism. Su Shaozhi and journal-
ists of the Herald clearly used the Hungarian case to make an argument
about Chinese politics. Another article, published in early 1985, had
described the Hungarian economic and political reforms as parallel.
Su argued that economic reforms would make progress only if political
reforms were also implemented; this position later became widely
accepted by scholars and political elites (February 198,1985:10). But
at that time, the Herald could make the argument only in an indirect
way, by discussing Hungary.

The Herald also initiated a heated discussion on &dquo;global citizen-
ship&dquo; (February 15, 1988; March 21, 1988: 3; and March 28, 1988:
14; Lu, 1989). The central concern was that China remained far behind
many developed and other countries in economic strength. If this
situation continued, according to both political leaders and scholars,
the Chinese would lose their &dquo;global citizenship.&dquo; Some authors
argued that the survival of capitalism and the decline of socialism
largely resulted from a difference in their institutions’ emphases on
technological progress (February 15, 1988: 1 and 15). The most
important determinant of political power in the world, according to
these writers, lay in scientific and technological development (Febru-
ary 15, 1988: 1).
As Table 7 shows, the domestic issues reported were diverse, but

certain topics carried far more weight than others. Social welfare,
environment, labor, and domestic trade were rare among domestic
news items. Women, the elderly, urban housing, and other important
issues received little attention. And, although reports of the welcome
impact of the technological revolution were a consistent theme in the
Herald’s news flow, any criticism of technocratic thinking was scarce
in the newspaper and was relegated to back pages (March 6,1989:15;
March 13, 1989: 15; and June 16, 1986: 5).

In international affairs, news on the USSR underwent a dramatic

change in 1986, the first full year Gorbachev was General Secretary,

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


365

when negative reporting diminished and positive articles surged. This
dramatic change in the Herald’s vision of the Soviet Union occurred
three years earlier than the full re-normalization of Sino-Soviet rela-
tions in 1989. The boldness of the Herald’s positive reporting on the
Soviet Union and reforms in Eastern Europe sometimes strained the
tolerance of the Chinese government, whose conservatives were even
more concerned about examples of reform in socialist countries than
about news from the capitalist world. Shanghai municipal authorities
thus sent a work team to oversee the editorial affairs of the Herald in

1987. Yuan Jiangning, then the Herald’s Beijing bureau chief, was
transferred back to Shanghai, because he wrote a story in which he
greatly praised the Soviet reform program.3

In summary, these changes highlight three phenomena of post-Mao
China. First, the Herald showed obvious biases for the interests of
technocratic elites. Second, the Herald propagated new understand-
ings of foreign countries such as the Soviet Union, even though these
views were not uniformly held by all in government. Third, the Herald
devoted increasing space to political and domestic topics, even though
these remained sensitive areas.

CHINA’S TECHNOCRACY- GENERAL

THEORIES AND HISTORICAL EVIDENCE

How does this case study of the Herald fit into the previous political
science of technocracy? Why have technical elites sometimes split
among themselves? A brief review of the literature on technocracy,
and of the Chinese historical context for technocracy, will put these
findings about the Herald in comparative perspective.

THEORIES OF TECHNOCRACY

The word &dquo;technocracy&dquo; was coined in the United States by Wil-
liam Henry Smyth (1933; 1932) after World War I, although the
concept can be found earlier in the writings of prominent European
thinkers such as Henri Comte de Saint-Simon (1952), Gaetano Mosca
(1939), and Max Weber (1964 and 1978). All these scholars saw the

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


366

-
E
1

:s
el
u

,w o Q i 
I1:

t
C~

L4

:,s
#
GI

4
.5
.
v°6
<
u
H
0

E
0

2to.
o
rI.I

.W¡
.i~
10
c

<
t
ëa
0
U

ooo
W
J
go

H

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


367

i
p(1S
V)
0,a
i
o

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


368

world undergoing a fundamental elite transformation, largely caused
by rapid technical development. Karl Marx also argued somewhat
similar ideas long ago; but, by the middle of this century, other kinds
of political scientists, economists, and sociologists such as James
Burnham (1941), Jacques Ellul (1964), John Kenneth Galbraith (1969),
Daniel Bell (1973), and Zbigniew Brzezinski (1970) focused scholarly
attention on the institutional impact of changes in technology.

Although these recent scholars all saw an increasing role for tech-
nical elites, they disagreed on the value of this trend. Some viewed it
as politically and economically beneficial, while others stressed its
tension with democracy. Two common propositions in technocratic
thinking are: 1) Modem problems, which sometimes originate from
technological change, can only be reduced by the application of more
advanced technology. 2) Government, which is supposed to handle all
kinds of problems, should consist of experts - particularly scientists
and engineers. According to some advocates of technocracy, society
is now so complex that only experts can estimate the implications of
a decision, therefore, technical expertise should become a prerequisite
for leadership. On these assumptions, technocracy is defined as &dquo;a

political system in which the determining influence belongs to tech-
nicians of the administration and of the economy&dquo; (Bell, 1973: 348).
A technocrat is a trained professional with a leadership position.

If early writings on technocracy are based more on deductive
premises than on empirical verification, recent studies of technocracy
tend to gather data on the formation of elites. Although most scholars
find that Western governments are not completely dominated by
experts, they show that technocrats are active at all levels (Gilpin and
Wright, 1964; Suleiman, 1974 and 1978; Gryski, 1981). In Bureau-
crats and Politicians in Western Democracies, Aberbach, Putnam, and
Rockman wrote that &dquo;Western civil services have become increasingly
specialized, highly professionalized, and unquestionably powerful - a
cadre of experts in the running of the modem state&dquo; (1981: 3). In
France especially, the idea of technocracy has been central to political
studies; the Fifth Republic is sometimes called the &dquo;Republic of the
Technocrats&dquo; (Ridley, 1966: 39).

Most writings characterize technocracy simply as a type of govern-
ment. But if democracy can be seen as a socio-political movement, so

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


369

can technocracy. The word &dquo;technocracy&dquo; was adopted by a social
movement in the United States in response to the Great Depression
(Elsner, 1967; Akin, 1977). William Akin traced the origins of this
trend in many engineers’ search for an occupational identity, in Fred-
erick Taylor’s notion of scientific management, and in earlier ideas of
Saint-Simon, Weber, and Veblen. Akin observed that U.S. engineers
increased tenfold during the first four decades of this century and
dramatically enhanced their social status (1977: 5). An anecdote in
President Herbert Hoover’s early career is often cited to illustrate this
change: &dquo;When Herbert told a lady he was an engineer, she replied,
’Why, I thought you were a gentleman’ 

&dquo; (Stabile, 1984: 29).
Almost all writings on the American technocratic movement de-

scribe it as a failure (Akin, 1977; Elsner, 1967; Faulkner, 1965). Yet
none gives sufficient attention to the legacy of the movement in the
West, the Far East, and the Third World. Contradictions abound in
these evaluations. Akin, for example, concluded that the movement
failed because the technocrats lacked a political theory of action. But
he noted that James Burnham’s widely read book The Managerial
Revolution, published in 1941, pointed to a triumph of technocracy
(Akin, 1977: 169). The major lacuna in these studies is a careful

analysis of linkages among technocrats in government, the socio-
political movement promoting them, and the technocratic ideology
that justifies rule by experts. This last element is crucial. Ideology, as
George Lodge and Ezra Vogel have defined it, is a framework of ideas
to explicate values and legitimize institutions (1987), but it is often
argued that technocracy is distinguished by an absence of ideological
commitment (Bell, 1973 and 1960). In reality, it is rooted in a strongly
meritocratic view of society. Technocrats claim that a scientific revo-
lution rightly brings them to supreme power, because they can best
serve-the interests of modern society.

CHINA’S TRANSITION TO TECHNOCRACY

China’s technocratic orientation in the post-Mao era has been
studied before (Li and White, 1990; Lee, 1983). In the Central Com-
mittee of the CCP, the portion of scientists increased from 2.7% in
1977 to 20% by 1987 (Li and White, 1988: 380). A recent study of

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


370

Chinese mayors found that 78% in 1986 had received some college-
level education-about 75% of these majoring in engineering or
natural science (Li and Bachman, 1989: 71). This number is striking,
if we compare it with the 2% of college-educated mayors and county
heads in 1981 (Guangjiaojing, March 16, 1986: 21). Furthermore,
among the mayors under 50 years of age, almost 100% by 1986 had
received a college education. This is important, because the portion of
college graduates in the 1986 labor force was only 0.8% (Statistical
Yearbook of China, 1986: 89).

Such quick change relates both to China’s long history and to its
Maoist legacy. For more than 2,000 years, social stratification in China
was generally based on Mencius’s idea that those who labor with their
minds rule, and those who labor with physical strength are ruled.
Under this ideology, education served as the main ladder to success.
To become a scholar-official was the highest goal for many (Ho, 1962:
92-99). Social mobility and elite recruitment in traditional China have
been treated in several outstanding studies (Zhou, 1935; Wang, 1948;
Fei, 1953; Chang, 1955; Marsh, 1961; Ho, 1962; Ch’u, 1962). Not
everyone who labored with his mind in traditional China was a
member of the ruling elite; the term pu yi (&dquo;wearers of cotton-cloth
garments&dquo;) identified scholars who were not officials. Also, not all
members of the ruling class were educated; rebellions repeatedly
brought some illiterates to power. Nevertheless, the politicalization of
intellectuals and the combination of &dquo;officialdom&dquo; with &dquo;scholardom&dquo;
were two important characteristics of Chinese society (Du, 1989;
Wang and Bo, 1989). What distinguishes past and present elites is that
men who rose to official positions in traditional China were always
generalists, not specialists - not technocrats in a modern sense. As
Ping-ti Ho stressed, &dquo;success in trade, industry, finance, science, and
technology, which has for centuries been socially esteemed in the
West, was viewed in traditional China as a secondary achievement&dquo;
(1962: 259). It is new to see so many technical experts in high positions
in Chinese politics.

The more recent political legacy of Maoism also highlights the
novelty of technocracy in China. The Chinese Communist Party rose
to power as a military organization; its leaders were mostly soldiers,
peasants, and members of the urban lower-middle class (Scalapino,

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


371

1972; Kau, 1971). Although many leading communists went abroad
in the 1920s, they were mainly engaged in political activities rather
than formal education. During the late 1920s and early 1930s, a large
number of peasants, many illiterate, flocked into the Red Army and
the Party. Some of these people, two decades later, became major
figures in the ruling of the People’s Republic of China. The formation
of Chinese communist elites thus helps to explain a recurring conflict
between &dquo;reds&dquo; and &dquo;experts&dquo; in frequent anti-intellectual campaigns.
Schurmann (1968: 8) noted the beginnings of a new elite of educated
professionals. But by the 1960s, one of the most important Chinese
accusations against &dquo;revisionism,&dquo; in the USSR and domestically, was
its technocratic orientation.
A fundamental change of political elites requires symbols, banners,

slogans, and movements. Technocrats do not emerge suddenly, with-
out any political effort. Nor do they attain power simply because an
abstract &dquo;technological imperative&dquo; calls for their leadership. They
fight for legitimate power, using media and other tools. In Taiwan, for
example, such demands were strongly articulated in late 1960s and
early 1970s by the academic journal Daxue zazhi (The Intellectual, as
the journal translated its own title) (Huang, 1976; Nan, 1979; Li and
White, 1990). Daxue zazhi emphasized the experts’ central role in
modernization - and their right to participate in politics. In this jour-
nal, the term &dquo;technocrat&dquo; (jishu guanliao) was for the first time
seriously examined in Chinese (v.1. no. 5: 10-13; v. 5, no. 5: 3-4; and
Xia chao, v. 1, no. 8: 24). Some Taiwanese authors said the &dquo;politics
of contemporary society should be characterized by technocracy.&dquo;
One wrote, &dquo;Our society needs technocrats, who really understand
current problems, to take part in the policy-making process and carry
out these policies. This is one of the major aspects of reform&dquo; (v. 8,
no. 48: 37). Daxue zazhi, like the Herald, its mainland counterpart
sixteen years later, was shut down by the authorities. But in Taiwan also,
technical experts have continued to find their ways into government.

The Herald case suggests that intellectuals were not passively
called to power by a technological revolution; rather, they actively
demanded political change. Massive elite transformation in the 1980s
was bolstered by claims about technological revolution. These two
parallel developments can be understood together as a coherent tech-

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


372

nocratic movement-one that achieved major political objectives. As
Lynn Miller (1985) has observed, the articulation of new social values
is often an attempt to legitimize the quest for power. Conversely, the
will to power in a new elite is accompanied by the articulation of new
values. For politically active technical intellectuals, the Herald was
not just a public institution, it was also the mouthpiece of their claim
to rule.

This same issue has been prominent in the Soviet Union and Eastern
Europe. By the 1960s, some scholars of socialist countries argued that
under the impact of industrialization, a new managerial-technocratic
class primarily composed of intellectuals would emerge. This was a
&dquo;new class&dquo; - but different from Milovan Dijilas’s &dquo;New Class&dquo; which
was mainly composed of party cadres (Djilas, 1957; Beck, 1963). Two
Hungarian scholars, Gyorgy Konrad and Ivan Szelenyi, have high-
lighted this argument (Konrad and Szelenyi, 1979). Reviewing the
evolution of the Soviet political system, they maintained that the
fundamental conflict in socialist society was not between educated
people and party bureaucrats, nor between &dquo;free intellectuals&dquo; (schol-
ars, artists, and teachers) and technocrats, but between the working
class and a new intelligentsia. But this view has been criticized by
many other writers, arguing that intellectuals in the Soviet system have
not been &dquo;on the road to class power,&dquo; but instead have been on a &dquo;road
of dissent&dquo; (Frentzel-Zagorska and Zagorski, 1989).

In the West, intellectuals and power are sometimes considered
&dquo;incompatible&dquo; (Barrow, 1987). Alvin Gouldner (1979) distinguished
&dquo;humanistic&dquo; from &dquo;technical&dquo; intellectuals. But &dquo;scholardom&dquo; and
&dquo;officialdom&dquo; have closely combined in countries such as China. PRC
state allocations of university places to engineering and the sciences
have been much heavier than to humanities; thus, many broadly
skillful young people major in sciences. Some have not hesitated to
become &dquo;critical intellectuals,&dquo; especially because their technical ex-
pertise may justify their claims to power. In several East European
countries, as Szelenyi says, the &dquo;most articulate segment of the intel-
lectuals had a love affair with power&dquo; (1987). In the Soviet Union,
Kendall Bailes observes that after Stalin’s death, Soviet technical
experts emerged as the &dquo;single largest element from which the ruling
elite has been recruited.&dquo;4 As Eva Etzioni-Halevy (1985: 14) argued,

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


373

intellectuals do not emerge as a roughly homogeneous class, but rather
&dquo;as a series of hierarchies that stretch from almost the top of the power
structure to nearly its bottom.&dquo; If her view is right, intellectuals are
diversified; some are on the road to power, while others are on roads
of dissent or eremitism.

Zheng Yefu, a Chinese scholar who has written extensively on
intellectuals in the Herald and elsewhere, categorizes five types: 1)
those who completely identify with the regime, 2) those who start their
careers as independent scholars but later become power elites, 3) those
who consistently communicate with the government but do not lose
their role as social critics, 4) those who are indifferent to politics, and 5)
those who always fight against the regime (January 25, 1988: 5;
September 12, 1988: 13; and May 9, 1988: 15). In our study of the
diversification of Chinese intellectuals, we find that, although a small
number of intellectuals have benefited from the reform financially
(through visits abroad, second jobs, or political privileges), the major-
ity of intellectuals have suffered economically from reform (White
with Li, 1988). In post-Mao China, many technical intellectuals have
nonetheless come to power. Fang Lizhi, Yan Jiaqi, Wen Yuankai and
many other leading dissidents today were part of the elite establish-
ment in the middle-1980s, or even in early 1989. They are now shadow
technocrats. Along what fissures did the intellectual elite, which the
Herald represented in the mid-1980s, split so severely by 1989?

CONFLICTS AMONG TECHNOCRATS: THREE VARIABLES

Three causes - generation gaps, ideological conflict, and factional
struggle - help explain the confrontation among technocrats.

Generation gaps. The Herald changed its personnel significantly
over time. The older generation of editors and advisors retired or
became less active in the final years of the newspaper, as a younger

generation gradually became its core group. Compared with their
predecessors, these young people were less well-known and had scant
official status. It is understandable that they were less satisfied with
the status quo. This generation gap between intellectuals, partly caused
by the Cultural Revolution, was an important variable for confronta-
tion among them. The difference was extended by the tremendous split

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


374

between old and young intellectuals in terms of political associations,
social statuses, and financial situations-but this variable was more
relevant to intellectuals associated with the Herald than to Chinese
educated people in general. Actually, all levels of formal leadership
have been occupied by young college-educated elites in recent years.
In the Herald, bold ideas and straightforward criticism of the govern-
ment also came from some old intellectuals; Editor Qin Benli was
probably the best example of this.

Ideological conflict. Early 1989 was an exciting time for Chinese
journalists, particularly for those at the Herald. They appealed for a
democratic society, demanded freedom of the press, held symposia,
delivered speeches, signed petitions, and even organized demonstra-
tions. For a while, it seemed that the democratic idealism that has
inspired many generations since the May Fourth Movement might
finally be fulfilled. But modem Chinese history has repeatedly sug-
gested that Chinese intellectuals tend to be more interested in demo-
cratic &dquo;noises&dquo; rather than democratic &dquo;values&dquo; (to use the words of
Friedrich Nietzsche) (Schwarcz, 1989: 120). The social values dis-
seminated in the Herald during most of the 1980s were mainly
technocratic, and some were explicitly undemocratic. This journal’s
sobriquet as &dquo;forerunner of the Chinese democratic movement&dquo; was
somewhat ironic. The Herald introduced some Western democratic
ideas to Chinese readers, but this effort was less systematic than its
introduction of Western technocratic ideas. Even in 1989, the news-
paper often advocated technical elitism and &dquo;new authoritarianism&dquo;

(xin quanweizhuyi).’ In 1989 Herald articles, scholars at the Chinese
Economic System Reform Research Institute (one of Zhao Ziyang’s
major think tanks), openly criticized checks and balances, multi-party
systems, and direct elections. In these authors’ view, what China
needed was &dquo;elite politics&dquo; (jingying zhengzhl), rather than &dquo;demo-
cratic politics&dquo; (minzhu zhengzhl). They believed China’s poor eco-
nomic and educational conditions should disallow majority rule or
representative government. The best course for China was to recruit
&dquo;knowledge elites&dquo; (zhishi jingying) into the circle of the &dquo;power elite&dquo;
(quanli jingying). Such a combination of knowledge and power would,
they claimed, accelerate modernization (January 30, 1989: 10).

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


375

On May 1, 1989, shortly before being closed by Shanghai author-
ities, the Herald published a full-page article entitled &dquo;China’s Mod-
ernization and the Ideological Trend of Populism.&dquo; This essay argued
against populism, which, despite some positive effects, was deemed
incompatible with industrial society and often an obstacle to modern-
ization. The Cultural Revolution was seen as a result of populism.6
Talented people have always been overwhelmed by large masses. So
this essay’s authors straightforwardly advocated elitism (jingying
jingshen); the priority for China was to propagate elitist views and
values (May 1,1989: 7). Their argument echoed Fang Lizhi’s finding,
after he visited Italy in 1986, when he said that intellectuals are the
primary social progressive force in the contemporary world (Novem-
ber 24, 1986: 3). Tocqueville would have been charmed.

The content analysis above has shown that writers in the Herald
talked very little about non-elite social groups. As Richard Kraus has

observed, when intellectuals mention other groups it is usually to
complain that &dquo;peasants and the new petty bourgeoisie (getihu) have
become much richer than professors and artists. Few intellectuals
seem very concerned with such issues as worker safety, child labor,
or discrimination against women in the workforce&dquo; (Kraus, 1990). An
emphasis on these topics, and on the current welfare of workers and
peasants, would have been made by a less self-regarding elite that
might have felt the need for really democratic legitimation such as
only large social groups can give. The knowledge elite’s sense of
self-importance can be best illustrated by the headline of the Herald’s
lead article on February 20, 1989: &dquo;To Gain Intellectuals is to Gain

Everything, and to Lose Intellectuals is to Lose Everything.&dquo;’
Most Chinese political leaders, both officials and dissidents, have

shared this technocratic ideology. Liu Ji, head of the work team sent
by Jiang Zemin to &dquo;reorganize&dquo; the Herald in April 1989, was a scholar
who had frequently contributed to the newspaper. His collaborative
essay with Tong Daling, entitled &dquo;On Economic Leadership,&dquo; empha-
sized the value of &dquo;think tanks&dquo; in making policy (October 17,1983: 3).
Liu has also written extensively on the coming of the &dquo;third wave&dquo; and
the &dquo;Fourth Industrial Revolution&dquo; (November 7,1983:1). Li Tieying,
a 1990 Politburo member, often wrote for and was interviewed by the

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


376

Herald. In an article of &dquo;Ideas on Establishing Strategic Thinking in
China’s Technological Development,&dquo; Li claimed plainly that China
cannot achieve its objectives without a technocratic leadership, but
also that an atmosphere of academic freedom might promote knowl-
edge and young talent (August 27, 1984: 6). This last point suggested
that some pluralism was compatible with technocracy - but only a
pluralism to mobilize scientific elites, not a democratic devolution of
rights to ordinary people.

The dominant values of the Herald were technocratic and elitist,
and ideological conflict along this dimension was not a major source
of splits between intellectuals. The confrontation between government
technocrats such as Li Tieying and Liu Ji and shadow technocrats such
as Fang Lizhi and Yan Jiaqi is not a result of long-standing ideological
conflict about the political roles of masses and elites, or even about
what kind of elite should rule. These leaders have disagreed with each
other on many issues, but they have all linked legitimate power to
scientific knowledge.

These consistent technocratic values do not mean that writers for
the Herald were similar to each other on all political issues (or that
they cannot change their minds in the future). On the contrary, such
leaders have differed significantly about the timing, objectives, and
content of many economic and political reforms. Dissident intellectu-
als associated with the Herald, who were arrested or exiled after June
Fourth, had contrasting perspectives on many important matters. Since
early 1988, for example, the Herald was flooded with essays on
ownership reform. On April 3, 1989, the paper published a detailed
report about a symposium on &dquo;The Crisis of the State-Ownership
System.&dquo; According to Zhang Weiguo, the author, many Chinese
economists believed the state economic system was at a dead end
world-wide (April 3,1989: 10). In another symposium report, entitled
&dquo;Privatization Is An Effective Means To Eliminate Poverty,&dquo; Zhang
argued that &dquo;it was the public ownership system (gongyouzhi) that
corrupted officials, society, and our whole nation&dquo; (May 1, 1989: 15).
In February 1989, the Herald published an open letter to top leaders
of the Chinese government written by eleven Chinese scholars at
Stanford University. The authors argued that China’s reforms would
fail unless the ownership system were changed (February 27, 1989).

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


377

Some academics even suggested that an ownership transformation in
China could be achieved within three or four years (February 20, 1989 :
13). But other writers strongly opposed this &dquo;ownership system im-
perative&dquo; (zhidu jueding lun). Xiao Gongqing, for example, argued in
a 1989 Herald essay that such a view, which emphasized a determin-
istic need to transform public ownership into private, was &dquo;political
romanticism&dquo; in the Chinese context (March 13, 1989: 11). In Xiao’s
view, this proposal was a new kind of &dquo;great leap forward.&dquo; It could
cause, rather than solve, economic and political problems. The Maoist
economic system might come back, if ownership reform were pressed
too fast. Another scholar argued that what privatization would bring
to the Chinese people &dquo;might not be wealth and prosperity, but
bureaucratic capitalism, the most decadent and moribund system&dquo;
(March 27, 1989: 14, 15).

While a few dissident intellectuals associated with the Herald
called for more mass participation, most argued that a more restrictive
and representative &dquo;socialist congress democracy&dquo; (shehuizhuyi yihui
minzhu) would be the &dquo;safe way&dquo; for China’s political reform. Cao
Siyuan, director of the Social Development Research Institute affiliated
with Beijing’s private Stone Company, in November 1988 published
a series articles on the &dquo;road towards socialist congress democracy&dquo;
(November 7, 1988 : 13; November 21, 1988: 11; and November 28,
1988: 7). He argued that democratic training should be conducted in
people’s congresses, rather than in the streets. He claimed that socialist
congress democracy would prevent both a rebellion by the people and
a crackdown by the government. Cao’s concern became an ironic tragedy.
He was arrested after June Fourth - because of his activities to call a

special meeting of the People’s Congress during the crises of 1989.
The evidence shows that government technocrats and dissident

intellectuals have shared elitist political views, even though they faced
different political fates after June Fourth. Generation gaps and some
ideological differences surely exist among China’s technocrats, but
they cannot fully account for 1989. These observations suggest the
need to search for a third variable to explain the confrontation among
China’s technical elites.

Factional struggle. The Herald was often closer to top Party and
government leaders than were other newspapers. The paper’s associ-

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


378

ation with Zhao Ziyang and his think tanks was evident after mid-1988
especially. In June of that year, Bao Tong, Zhao’s secretary in the
Politburo, sent a message to the Herald requiring its journalists to
study the &dquo;new order of the socialist commodity economy.&dquo;8 It was
unusual for the Party head’s secretary to give a mandate to one
specialized newspaper, instead of using the official organ (Renmin
ribao) or sending it to all major newspapers in the country. According
to Bao, the &dquo;new order of the socialist commodity economy&dquo; required
that all political institutions, administrative regulations, and social
values in Chinese society should be suited to commodity trading. In a
Herald column on June 17, 1988, Bao emphasized the need to co-
ordinate economic reforms with political reforms.

Bao’s conduct should be understood within the broader environ-
ment of 1988. Zhao’s bold economic program had run into serious

problems, including failures of planned deliveries, state budget defi-
cits, growing economic gaps between the south coast and other areas,
drastically increased inflation, and rampant official corruption. In his
government work report at the National People’s Congress held in
March 1988, Li Peng implied that Zhao’s reform was out of control,
and Li called for macro-economic readjustment.9 The Herald’s jour-
nalists were not allowed to attend the conference or interview deputies,
but they certainly understood the implications of Li’s speech. In late
1988 and early 1989, the Herald published many articles and news
reports to rebut Li’s charges. Members of Zhao’s think tanks, including
Chen Yizi, Wang Xiaoqiang, Wen Yuankai, and Yan Jiaqi, wrote to or
were interviewed by the Herald. By January 23, 1989, for example,
the first-page headline story was an interview entitled &dquo;There Were
No Major Mistakes in the Ten Years of Reform.&dquo;

Yan Jiaqi and Su Shaozhi wrote that problems such as inflation were
not serious. As they suggested, many other countries had undergone
such difficulties during economic development (January 9,1989:15).
Wen Yuankai compared Mrs. Thatcher’s reforms to Zhao’s. According
to Wen, when Mrs. Thatcher started changing technology policy in
England, about 200 economists and 500 scientists wrote a joint letter
to the Times criticizing the reform program. But Mrs. Thatcher ignored
their criticism and eventually achieved her objectives (January 9,
1989: 15). Wen sounded uncharacteristically more like a politician

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


379

than an intellectual, when he approved of her neglect of scientists. But,
at the end of 1988, the Herald published Zhang Weiguo’s interview
of Wen Yuankai and Yan Jiaqi. Wen and Yan warned that &dquo;some

people&dquo; were waiting for chaos to break out in the reforms, so that
they might completely take power (December 19,1988:14). Although
they did not indicate to whom they referred, Li Peng was implied. They
predicted accurately.

Dissident intellectuals became much bolder in criticizing Li Peng
and other conservatives during early 1989. On April 3, the lead Herald
article began with a question asked by a foreign journalist: &dquo;How

should one explain the different emphases in the Chinese leadership
on the reform - Zhao’s policy of deepening reform or Li’s policy of
readjustment?&dquo; In the same issue, Hu Jiwei, former editor of the
Renmin ribao and standing member of the National People’s Congress
who wrote regularly for the Herald, criticized Li Peng for his &dquo;serious
mistakes in overlooking the importance and urgency of political
reform.&dquo; Although the elderly Hu was not arrested after June Fourth,
he was subjected to &dquo;serious investigation.&dquo;

After the Tiananmen tragedy, many well-known intellectuals and
members of Zhao’s think tanks escaped from China. They had pre-
viously called for gradual reforms; but now, learning from their
experiences, many thought of themselves as &dquo;revolutionaries&dquo; (Lao,
1990: 98; Schwarcz, 1989: 122). Yan Jiaqi argued in April 1989 that
the &dquo;majority of talented people in China are in the Chinese Commu-
nist Party&dquo; (April 3,1989: 11). But by late 1989, Yan said the regime
had become the most anti-intellectual one in modem Chinese history
(Shijie ribao, July 5, 1989: 7; and Zheng ming, October 1989: 26).
Chen Yizi claimed in early 1989 that there had been &dquo;no major
mistakes&dquo; in China’s ten years of reform; but after he escaped to the
United States, he admitted that China’s economy had been faced with
severe problems (Shibao zhoukan, 1990: 46-48, 74-76). Some re-
canted their earlier enthusiasm for &dquo;neo-authoritarianism.&dquo; Mean-

while, conservative technocrats who had been closely associated with
the Herald, such as Qian Xuesen and Li Tieying, labelled others like
Fang Lizhi and Yan Jiaqi as &dquo;counter-revolutionaries&dquo; and &dquo;traitors.&dquo;
Although generation gaps, ideological debates, and factional splits
were all relevant to this conflict among elitists, the factional variable

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


380

became most useful in explaining the fate of various technocrats, at
least because it summarized the rest.

The fact that differences among technocrats appeared in 1989
should not, however, obscure the extent of their previous similarity.
The dissidents, looking at the hardliners, may, like Mrs. Malaprop, be
sorry they &dquo;resemble that remark,&dquo; or at least once did so. Of course,
not all technocrats are the same; but they are all incomplete as
democrats. Some may have later called for structural changes in
Chinese political procedures, but democratic constitution-writers have
been noticeable by their scarcity. The main dissident demands have
thus far been for new incumbents, not new structures. It is unnecessary
to distinguish reform intellectuals’ views from all possible construc-
tions of democracy, in order to show that many Chinese who have
knowledge still think that learning implies a right to rule.

TECHNOCRATIC CONFLICTS AND DEMOCRATIC POSSIBILITIES

The technocratic movement, of which the World Economic Herald
was once the most obvious institutional representative, is still domi-
nant in China. Divisions between educated elites are likely to persist
there, as conservative and reformist leaders continue to seek support-
ers. This process will lead to further uneven political development in
China, but it may eventually help institutionalize participation by
wider groups. Because China’s leaders know their country needs
economic progress, ambitious people with technical expertise will
continue to have an opportunity to claim power. Technocrats of many
diverse sorts, by the 1990s, have already become the central actors in
Chinese politics. They are not the first such elite. Before their promi-
nence, modem China was led by conflicting late Qing imperial bu-
reaucrats, nationalist reformers, liberals, warlords, and communists.
Technocrats now win conflicts over policy and power regularly, but
they are divided among themselves. Government technocrats and
would-be technocrats alike speak of stability, planning, and democ-
racy, as if politics can somehow achieve a state of nirvana, rather than
as if politics will always remain a field of conflict. The role of science
in many countries has been to offer diverse options for political choice;

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


381

but, in contemporary China, science is supposed to imply uniquely
correct choices (Pye, 1990: 62).

Perhaps the main question is whether political strife in China will
soon create institutions under which large social groups can nonethe-
less benefit. Technocracy has inherent limitations. To solve many
dilemmas of human values, apparently no master science exists. The
most prominent scientist of this century, Albert Einstein, &dquo;was once
asked why, if he could solve the secrets of the universe, he could not
devise a plan for the prevention of war. His answer was that politics
was more complicated than the rules of physics&dquo; (Forman, 1980: ix).
Technocracy cannot, despite the faith its adherents’ invest in science,
solve all kinds of human problems. The conclusion is not just that
technocratic elitism, based on expertise, has anti-democratic aspects
because majorities lack specific scientific knowledge. A more impor-
tant conclusion is more positive, about alternatives to technocracy and
the sequel to it: Democracy may grow not mainly from philosophical
adherence to democratic values, but from the practical experiences of
elites who come to recognize the limits of what they can do. Political
conflict, while eroding technocratic legitimacy, in some cases leads to
democratic practice.

Government and dissident technocrats, for all their prestige and
intelligence, are also famed in China for their arrogance. If technocrats
suggest that respect for their own authority is historically necessary
for the nation’s strength - and, in the Herald, they very often wrote
this - they may neglect non-intellectuals who have political resources.
When technocrats begin to fight each other, as they did in 1989, they
must mobilize non-elites in their efforts to win. Over time, this

experience can modify their snobbishness and begin to replace the
strong values of hierarchy that still dominate both governmental and
dissident politics in China. During this process, some technocratic
elites may lessen their elitism and lose the social hubris that clearly
afflicts many Chinese intellectuals, both those in government and
those in dissent. That kind of struggle, pluralization, and resource-
seeking is a standard hallmark of democratic and proto-democratic
evolution, even though none of its participants may begin as fully
liberal, and even though democracy in different nations has assumed
very different forms.

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


382

E. E. Schattschneider, writing about the United States, has urged a
distinction

between what amateurs know and what professionals know. The prob-
lem is not how 180 million Aristotles can run a democracy, but how
we can organize a political community of 180 million ordinary people
so that it remains sensitive to their needs.... The people are involved
in public affairs by the conflict system [1975: 135].

Competing elites try to recruit resources against their rivals. This has
happened in many cultural settings; and relativism in judging political
developments may be avoidable, to the extent that this pattern is

actually shared. In China, conflicting technocratic factions, despite
their common elitism, may slowly broaden their interests, shed some
hauteur, and thus become more effective in garnering support from
workers, peasants, soldiers, managers, and rural entrepreneurs. The
technocrats who do this stand a greater chance of long-term political
success than the technical elites who do not.

At Tiananmen in 1989, there was more enthusiasm for &dquo;democracy&dquo;
than clear definition of it. Many reported broad feelings of community
trust on the Square, but many of the top student leaders notoriously
could not stand each other. Their affection for non-intellectuals was

effusive, but it was seldom translated into specific calls for broad
electoral procedures. Constitution-makers were noticeably scarce in
1989 Beijing.’° The political demands from Tiananmen were generally
substantive, not structural. They were often presented in emotional
words and through traditional petitions, not through means to assure
more permanent benefits from government decisions for non-elites.
The interactions among the government’s conservatives were less
public, but extensions of tolerance may have been no more common
in those circles. Li Peng is certainly different from Fang Lizhi, but
neither is famous for modesty nor for having the common touch.

Beijing students and residents put themselves in mortal danger for
the sake of a democracy they could not defme, but this is no reason to
condemn them. Perhaps the best definition of democracy is directional
and evolutionary. (Thomas Jefferson, for example, remains a credible
democrat although he owned slaves). A sans-culotte storming the
Bastille, or a minuteman at Concord Bridge, could hardly have offered
a satisfactory theory of democracy - yet they acted well enough for

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


383

this end. Memories of violence, rather than coherent philosophies,
have often made new politics decisively. China’s conflicts of the
1980s, including Tiananmen, could later prove to have fostered de-
mocracy of a Chinese sort (no more similar to the American, Italian,
Indian, or Japanese types than those are like each other). The critical
intellectuals who eventually return from Chinese prisons or exile
could prove to be better democrats than the same people who were
forced to go there as deposed technocrats. The 1989 fissure among
China’s elites will not be the last. If so, further political development
in that country could prove broadly like what has happened elsewhere.

Important social groups - notably rural industrialists, who are now
transforming China’s economy and fiscal system-were absent from
either side at Tiananmen. Students there were able, at least after martial
law was declared, to make warm connections with many kinds of

Beijing residents. Some in the city were martyred; they furthered the
chance for democracy, not just as a fad or a shadow, because they
explored the possibilities for links among elites and mass groups in a
way that has preceded such evolution elsewhere. The main concern of
conservative technocrats, also, lay in an attempt to engineer support
among soldiers and workers. Chinese elites of many sorts will con-
tinue their efforts to make liaisons with other social groups, especially
in their times of greatest need. This process is likely to alter their
elitism only slowly. The rationalist modernizers’ main claim to power
in China is still based on expertise. The World Economic Herald
served these diverse technocrats in the 1980s well. When fighting
between regime and dissident intellectuals breaks out again, the media
will continue to be a central battleground.

NOTES

1. Other newspapers such as Science and Technology (Keji bao), and even Party papers,
also carried many articles with technocratic content in the 1980s. None developed such fame or
prestige as the Herald, however.

2. The regional-Shanghai section also includes local news from other provinces.
3. This information is based on an interview with an associate of the Herald. Also see Xin

(1989). For Yuan’s report on the Soviet Union and other East European countries, see the Herald,
(July 6,1987: 1).

4. See Bailes (1978: 3). For a further discussion of technocracy in the Soviet Union, see
Rowney (1989), Beissinger (1988), and Hoffmann and Laird (1985).

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


384

5. The definition of "new authoritarianism" is not clear, even among writers on the subject.
For Chinese authors, the main idea comes from Samuel Huntington. The concept was popular-
ized by graduate students and young scholars notably Wu Jiaxiang, in Beijing and Shanghai
during the late 1980s. Based on his assumption that the first guardian of modernization and
democratization in England was the king, Wu believed there must a period of "flirting" between
autocracy and freedom prior to the "marriage" of democracy and freedom. New authoritarianism
is novel because it differs from old authoritarianism, which establishes power entirely through
depriving individuals of freedom. Wu argued that state centralization and individual freedom
are the two parallel developments most favorable to democracy. This individual freedom is
reflected mainly in economic life, through a free market. China should thus pursue political
centralization and economic decentralization, because a decline of government legitimacy may
lead to anarchy. In this view, new authoritarianism can control problems such as official
corruption, inflation, and localism. For more on "new authoritarianism," see the Herald (January
16, 1989: 12; February 6, 1989: 14; March 13, 1989: 10; March 20, 1989: 13; April 10, 1989:
12; and April 17, 1989: 15).

6. For an opposite view, that it was an unintended result of the official elite’s organizational
policies, see White (1989b).

7. "De zhishifenzi de tianxia, shi zhishifenzi shi tianxia," the Herald, February 20, 1989: 1.
8. Based on an interview with a scholar who was closely associated with the Herald. Also

see the Herald (June 27, 1988: 1).
9. For a further discussion on Li’s speech, see "Chao Tzu-yang-The Target of Li P’eng’s

Government Work Report," Issues and Studies 1989, 25: 1-4.
10. Nonetheless, CCP thinker Liao Gailong had espoused structural ideas about checks-and-

balances in the early 1980s, Cao Siyuan did so later, and press freedom stirred some discussion
of laws. See Liao (1986) and WuDunn, (1990: 32).

REFERENCES

ABERBACH, JOEL D., ROBERT D. PUTNAM, and BERT A. ROCKMAN (1981) Bureaucrats
and Politicians in Western Democracies. Cambridge: Harvard Univ. Press.

AKIN, WILLIAM (1977) Technocracy and the American Dream: The Technocrat Movement,
1900-1941. Berkeley, CA: Univ. of California Press.

ALBRIGHT, MADELEINE KORBEL (1983) Poland: The Role of the Press in Political Change.
New York: Praeger.

BAILES, KENDALL (1978) Technology and Society under Lenin and Stalin: Origins of the
Soviet Technical Intelligentsia 1917-1941. Princeton, NJ: Princeton Univ. Press.

BARROW, C. (1987) "Intellectuals in contemporary social theory: a radical critique." Socio-
logical Inquiry 57: 415-430.

BECK, C. (1963) "Bureaucracy and political development in Eastern Europe," in Joseph
LaPalombara (ed.) Bureaucracy and Political Development. Princeton, NJ: Princeton Univ.
Press.

BEISSINGER, MARK R. (1988) Scientific Management, Socialist Discipline, and Soviet
Power. Cambridge, MA: Harvard Univ. Press.

BELL, DANIEL (1960) The End of Ideology. New York: Free Press.
&mdash; (1973) The Coming of the Post-Industrial Society. New York: Basic Books.
BRZEZINSKI, ZBIGNIEW (1970) Between Two Ages: America’s Role in the Technetronic

Era. New York: Viking.

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


385

&mdash; (1983) "Foreword." Albright, 1983.
BURNHAM, JAMES (1941) The Managerial Revolution. New York: John Day.
BUTTERFIELD, FOX (1989) "Beijing crackdown proceeds quietly in Shanghai." The New

York Times (July 12): A3.
CHAN, A. and J. UNGER (1990) "China after Tiananmen: It’s a whole new class struggle." The

Nation (January 22): 79-81.
CHANG, CHUNG-LI (1955) The Chinese Gentry: Studies on their Role in Nineteenth Century

Chinese Society. Seattle: Univ. of Washington Press.
CH’&Uuml;, T’UNG-TSU (1962) Local Government in China under the Ch’ing. Cambridge. MA:

Harvard Univ. Press.

CURRAN, JAMES and JEAN SEATON (1988) Power without Responsibility: The Press and
Broadcasting in Britain. 3rd ed. London: Routledge.

Daxue zazhi (The Intellectual). Taibei.
DELFS, ROBERT (1988) "Fang’s plea to comrades: What about thinkers." Far Eastern Eco-

nomic Review (July 7): 71-73.
DJILAS, MILOVAN (1957) The New Class: An Analysis of the Communist System. New York:

Praeger.
DU WEIMING (1989) "Wusi de kunjin yu jintian de tupo" (The May Fourth Movement’s

predicament and today’s breakthrough), interview by Li Yi, Jiushi niandai. (Hong Kong),
No. 3: 68-75.

ELLUL, JACQUES (1964) The Technological Society, translated by John Wilkinson. New York:
Alfred A. Knopf.

ELSNER, HENRY, JR. (1967) The Technocrats: Prophets of Automation. New York: Syracuse
Univ. Press.

ETZIONI-HALEVY, EVA (1985) The Knowledge Elite and the Failure of Prophecy. Boston:
Allen & Unwin.

FAULKNER, JOSEPH K. (1965) The Emergence of Technocracy, 1919-1960. Ph.D. Disserta-
tion, Univ. of Utah.

FEI XIAOTONG [FEI HSIAO-T’UNG] (1953) China’s Gentry. Chicago: Univ. of Chicago
Press.

FENG ZHAO (1989) "Daobao daoxiang hefang?" (In which direction did the Herald herald?)
Renmin ribao, Overseas edition, (December 5): 1 and 4.

FLETCHER, FREDERICK J. (1981) The Newspaper and Public Affairs. Royal Commission
on Newspapers, Canada.

FORMAN, JAMES (1980) That Mad Game: War and the Chances for Peace. New York:
Scribner.

FRENTZEL-ZAGORSKA, J., and K. ZAGORSKI (1989) "East European intellectuals on the
road of dissent: the old prophecy of a new class re-examined." Politics & Society 17: 89-113.

GALBRAITH, JOHN KENNETH (1969) The New Industrial State. Harmondsworth: Penguin.
GILPIN, ROBERT and CHRISTOPHER WRIGHT (1964) Scientists and National Policy-

Making. New York: Columbia Univ. Press.
GOULDNER, ALVIN W. (1979) The Future of Intellectuals and the Rise of the New Class. New

York: Seabury.
GRYSKI, GERALD S. (1981) Bureaucratic Policy Making in Technological Society. Cam-

bridge : Schenkman.
Guangjiaojing. Hong Kong.
GUSFIELD, JOSEPH R. (1970) Protest, Reform and Revolt: A Reader in Social Movements.

New York: Wiley.

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


386

HO, PING-TI (1962) The Ladder of Success in Imperial China: Aspects of Social Mobility,
1368-1911. New York: Columbia Univ. Press.

HOFFMANN, ERIC P. and ROBBIN F. LAIRD (1985) Technocratic Socialism: The Soviet
Union in the Advanced Industrial Era. Durham: Duke Univ. Press.

HSIAO, CHINGCHANG and YANG MEIRONG (1989) "Strive for liberty to tell the truth:
press freedom in China’s current period as evidenced in the World Economic Herald case."
Paper presented at the conference on "China Reporting" Univ. of Minnesota, October.

HUANG, MAB (1976) Intellectual Ferment for Political Reforms in Taiwan, 1971-1973. Ann
Arbor: Univ. of Michigan Press.

JIANG SHAN (1989) "Zhonggong dui xinwenjie de quanmian zhengsu" (The Chinese Com-
munist Party’s thorough suppression). Zhonggong yanjiu 23: 46-52.

JIANG ZEMIN (1990) "Guanyu dang de xinwen gongzuo de jige wenti" (Some issues concern-
ing the Party’s journalism). Renmin ribao, Overseas edition, (March 2): 1 and 4.

KAU, YING-MAO (1971) "Patterns of recruitment and mobility of urban cadres," pp. 97-121
in John W. Lewis (ed.), The City in Communist China. Stanford: Standord Univ. Press.

KONRAD, GYORGY and IVAN SZELENYI (1979) The Intellectuals on the Road to Class
Power, trans. A. Arato and R. E. Allen. New York: Harcourt Brace Jovanovich.

KRAUS, RICHARD (1990) "China as a proletarian state." Paper for the Conference on "China’s
Quest for National Identity." Princeton Univ. January 25-27.

LAO MU (1990) "Gailiang haishi geming" (Reform or revolution). Zhongguo zhi chun 82,
March.

LEE, CHIN-CHUAN (1981) "The United States as seen through the People’s Daily." Journal
of Communication 31: 92-101.

LEE, HONG YUNG (1983) "China’s 12th central committee: rehabilitated cadres and tech-
nocrats." Asian Survey 23: 673-691.

LENIN, VLADIMIR ILYCH (1927) Collected Works, Vol. 4. New York: International Publishers.
LI CHENG and D. BACHMAN (1989) "Localism, elitism and immobilism: elite formation and

social change in post-Mao China." World Politics 42: 64-94.
LI CHENG and L. WHITE (1988) "The thirteenth central committee of the Chinese Communist

Party: from mobilizers to managers." Asian Survey 28: 371-399.
&mdash; (1990) "Elite transformation and modem change in mainland China and Taiwan:

empirical data and the theory of technocracy." China Quarterly 121 (March): 1-35.
LIAO GAILONG (1986) "The 1980 reform program in China," in John P. Bums and Stanley

Rosen (eds.), Policy Conflicts in Post-Mao China. Armonk, NY: M. E. Sharpe.
LODGE, GEORGE and EZRA VOGEL [eds.] (1987) Ideology and National Competitiveness:

An Analysis of Nine Countries. Cambridge: Harvard Business School Press.
LU YI [ed.] (1989) Qiuji yige shijixing de xuanze (Global Citizenship: An Epochal Choice).

Shanghai: Baijia Publishing House.
MARSH, ROBERT (1961) The Mandarins: The Circulation of Elites in China, 1600-1900.

Glencoe, IL: Free Press.
MILLER, LYNN (1985) Global Order: Values and Power in International Politics. Boulder, CO:

Westview.

MOSCA, GAETANO (1939) The Ruling Class. New York: McGraw-Hill.
NAN FANSHOU (1979) Zhongguo ziyouzhuyi de cuihou baolei (The Last Fortress of Chinese

Liberalism). Taibei: Four Seasons Press.
PYE, L. (1978) "Communications and Chinese political culture." Asian Survey 18: 221-246.
&mdash; (1990) "China: erratic state, frustrated society." Foreign Affairs 69: 57-74.
Renmin ribao (People’s Daily). (Overseas edition). Beijing.

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


387

RIDLEY, F. F. (1966) "French technocracy and comparative government." Political Studies 14:
34-52.

ROWNEY, DON K. (1989) Transition to Technocracy: The Structural Origins of the Soviet
Administrative State. Ithaca, NY: Cornell Univ. Press.

SAINT-SIMON, HENRI COMTE DE (1952) Selected Writings, ed. F.M.H. Markham. Oxford:
Basil Blackwell.

SCALAPINO, R. (1972) "Introduction," in Robert Scalapino (ed.), Elites in the People’s
Republic of China. Seattle: Univ. of Washington Press.

SCHATTSCHNEIDER, E. E. (1975) The Semi-Sovereign People: A Realist’s View of Democ-
racy in America. Hinsdale, IL: Dreyden.

SCHURMANN, FRANZ (1968) Ideology and Organization in Communist China. Berkeley:
Univ. of California Press.

SCHWARCZ, V. (1989) "Memory, commemoration, and the plight of China’s intellectuals."
Wilson Quarterly (August): 120-129.

SHI YAN (1989) "Shanghai dongluan zhenxiang" (The truth of the Shanghai upheaval). Renmin
ribao, Overseas edition (September 27): 5, 6.

Shibao zhoukan. Taibei.

Shijie ribao. New York.
SMYTH, WILLIAM H. (1932) Technocracy: Four Pamphlets. Berkeley, CA: Fernwald.
&mdash; (1933) Technocracy Explained by its Originator. Berkeley: Privately printed.
STABILE, DONALD (1984) Prophets of Order. Boston: South End Press.
Statistical Yearbook of China (1986) New York: Oxford Univ. Press.
SULEIMAN, EZRA (1974) Politics, Power, and Bureaucracy in France: The Administrative

Elite. Princeton, NJ: Princeton Univ. Press.
&mdash; (1978) Elites in French Society: The Political Survival. Princeton, NJ: Princeton Univ.

Press.

SZELENYI, I. (1987) "The prospects and limits on the East European new class prospect: an
auto-critical reflection on the intellectuals on the road to class power." Politics & Society
15: 103-144.

TATARYN, LLOYD (1985) Power, Politics & The Press: The Pundits. Toronto: Deneau.
WANG KELIANG and BO LIANGZE (1989) "Shilun zhishi jingying yu zhengzhi jingying de

jiehe" (The integration of intellectual elites and political elites). Zhengzhixue yanjiu, 2:
22-25.

WANG YA’NAN (1948) Zhongguo guanliao zhengzhi yanjiu (A Study of Chinese Bureaucratic
Politics). Shanghai: Time and Culture Press.

WEBER, MAX (1964) The Theory of Social and Economic Organizations, ed. Talcott Parsons.
New York: Free Press.

&mdash; (1978) Economy and Society, 2nd ed., ed. Guenther Roth & Claus Wittich. Berkeley,
CA: Univ. of California Press.

WHITE, LYNN (1989a) "All the news: structure and politics in Shanghai’s reform media." Paper
presented at the conference on "China Reporting," Univ. of Minnesota, October.

&mdash; (1989b) Policies of Chaos. Princeton, NJ: Princeton Univ. Press.
&mdash; (1989c) Shanghai Shanghaied? Uneven Taxes in Reform China. Hong Kong: Univ. of

Hong Kong Centre of Asian Studies.
WHITE, L. and LI CHENG (1988) "Diversification among mainland Chinese intellectuals."

Issues and Studies 24: 50-77.

WRIGHT, K. (1990) "The political fortune of Shanghai’s World Economic Herald." Australian
Journal of Chinese Affairs 23: 121-132.

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com


388

WUDUNN, S. (1990) "The prisoners of Tiananmen Square." New York Times Magazine
(April 8): 32.

Xia chao. Taipei.
XIN HUASHI (1989) "Shije jingji daobao shijian zhenxian" (The truth of the World Economic

Herald incident). Renmin ribao (August 19): 1, 4.
YOU ZIXIAN (1989) "Zhengqu xinwen ziyou, kangzheng fangxing weiai" (Endless fighting

for the freedom of journalism). Jingbao yuekan (June): 34-36.
Zheng ming. Hong Kong.
ZHOU GUCHENG (1935) Zhongguo shehui zhi jiegou (The Structure of Chinese Society).

Shanghai: New Life Press.
ZHUANG SUYU (1989) "Da zhengzhi de cabianqiu" (To play the political touchball). Tianxia

(June 1): 54-59.

Li Cheng is writing his doctoral dissertation in politics at Princeton University on the
rise of Chinese technocracy during the 1980s, using, in particular, materials from
Qinghua University. Li holds an M.D. from Shanghai. In July, 1991, he began teaching
in the Department of Government of Hamilton College. He has previously published in
Asian Survey, World Politics, China Quarterly, and elsewhere.

Lynn T. White III teaches at Princeton in the Woodrow Wilson School and Politics
Department. He wrote Policies of Chaos and Careers in Shanghai as well as a working
paper on Shanghai Shanghaied? Uneven Taxes in Reform China, co-edited Political
System and Change, and published other articles and chapters.

 at Peking University on July 12, 2009 http://mcx.sagepub.comDownloaded from 

http://mcx.sagepub.com

